Burde du kvitte deg med noen av lederne dine?

Av Sverre Holen 9. august 2016

bytte_leder-593129-edited.jpgArbeidslivet har blitt hardere. Det blir færre ansatte og mer å gjøre, og jobbtryggheten svekkes. Dette er stressende for alle, både medarbeidere og ledere. Det som da også synes er at ledere som ble ledere i oppgangstider, ikke vet hvordan de skal lede i nedgangstider.

Professor Sir Cary Cooper uttaler følgende: Bare en tredjedel av dagens ledere har det som trengs for å lede i det nye arbeidslivet som vokser frem. En tredjedel kan du trene opp, men den siste tredjedelen vil aldri komme dit, så du bør kvitte deg med dem.

Cooper er psykolog og professor innen organisasjonspsykologi og regnes blant de fremste innen forskning om livskvalitet og arbeidslivet.

Utfordringene i nedgangstider

Nedgangstider er utfordrende for alle, både eiere, styrer og ledere. I Norge er vi heller ikke veldig vant til sike situasjoner, selv om det selvsagt ikke gjelder i alle bransjer. Hva er hovedutfordringen i slike tider? De er mange, men la oss se på noen:

  1. Skap en kultur for å takle situasjonen på best mulig måte. Dette er styrets, men først og fremst topplederens, oppgave.
  2. Vær en leder som både er tøff nok, og samtidig har myke verdier som skaper trygghet og tilhørighet, og er med å utvikle den enkelte. Her ligger begrep som empati, fleksibilitet og engasjement.
  3. Ta beslutninger, og gjennomfører disse. Dette gjelder for eksempel å skifte ut ledere man ser ikke vil bidra til den ønskede utviklingen.
  4. Sett klare mål, og sørg for god informasjon og kommunikasjon.


Det ligger altså helt andre ledelsesutfordringer i nedgangstider enn i oppgangstider
. Særlig gjelder det å være klar og tydelig og ha en meget god kommunikasjon med alle berørte. Når det er vanskelige situasjoner, blir det enda verre hvis kommunikasjonen er utydelig og målene uklare. Usikkerheten sprer seg, og mye energi vil bli brukt til liten nytte.

Uansett har du som toppleder ansvaret, og jeg tror noe av det viktigste er å rydde opp i lederkabalen så raskt som mulig. Finne ut hvem som fungerer godt, hvem som kan bli gode – men ikke minst, kvitte seg med dem du mener ikke vil lykkes. Dette er ikke nødvendigvis fordi de ikke er dyktige på sin måte eller sine områder, men akkurat i denne bedriften, på dette tidspunktet, de ikke rett person. Ikke la det skure og gå med håp om at de kommer til å bli glimrende ledere. Når du kjenner etter, vet du nok at det ikke er tilfelle.

Dette er kanskje det feltet mange toppledere er dårligst på. Mange har en klar tendens til å la disse lederne sitte for lenge og satser på at de skal utvikle seg til å bli den lederen de ønsker. Ikke gjør det!

Benytt gjerne sjansen til å høre Sir Cary Cooper. Han kommer til HR Forum hos HR Norge i november

Last ned gratis guide  Slik lykkes du med interimledelse

Temaer: Erstatte leder, Ledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle