De fleste ledere glemmer det viktigste

Av Sverre Holen 3. desember 2015

De-fleste-ledere-glemmer-det-viktigste.jpeg
Katarina Gospic og Stefan Falk skriver i sin bok Neuroledarskap (Natur og Kultur) at ledere gjør minst av det de burde gjøre mest av, nemlig å utvikle sine medarbeidere. Man prater ikke med medarbeiderne fordi man "ikke har tid".  Selv om dette er det viktigste man kan gjøre som leder. Her er av noen av deres synspunkter.

Årlig medarbeidersamtale

Å forstå mer om hjernen er å forstå mer om seg selv og andre, noe som er ytterst viktig for å være en god leder. En effektiv leder kjenner sin virksomhet og sine medarbeideres styrker og svakheter. Det er medarbeiderne som er virksomheten, og det viktigste for enhver leder er å kjenne medarbeiderne og kontinuerlig bidra til at de utvikler seg. Dessverre brukes det for lite tid på dette. Den årlige medarbeidersamtalen er ofte alt som gjøres. Tenk om man fikk økonomioversikt i en virksomhet bare en gang i året? Jeg tviler på at vi som er bedriftsledere hadde vært tilfreds med det! Medarbeidersamtaler burde gjennomføres langt oftere!

Hvorfor er det slik?

Mye skyldes at hjernen vår ikke har forandret seg på 40 000 år, sier de to svenske forfatterne. Blant annet har vi en iboende motstand mot alt som er krevende. For eksempel mennesker og situasjoner som gjør oss usikre. Vi foretrekker personer som ligner oss selv. Gjør de ikke det, blir vi ille til mote og usikre. Uten god kommunikasjon, er dette ofte grunnlag for mellommeneskelige konflikter.  

Hvem rekrutteres?

Er dette årsaken til at ledere rekrutterer mennesker som er lik dem selv? I følge boken finnes det forskning som viser at ledere rekrutterer personer som de føler de kan bli gode venner med  (altså lik dem selv), og ikke alltid de som har den beste bakgrunnen for stillingen.

> Les også: Å rekruttere ny toppleder er en risikosport

Hva gjør man for å bli en bedre leder?

Først og fremst må man forstå hvilke "grunnprogammeringer" man har som kan være til hinder for utvikling. Viktigst er å vite at vi elsker raske belønninger og helst unnviker alt som er ubehagelig. Når vi vet hvordan vi selv fungerer, er det også lettere å forstå andre og vite hvordan man selv skal opptre. Fokus på medarbeiderne er det viktigste man kan gjøre, selv om det i en del tilfeller føles både ubehagelig og vanskelig. Men tar man som utgangspunkt at vi er forskjellige, og at det er viktig å utvikle alle, så har man kommet et langt  skritt videre.

Denne artikkelen bygger på en omtale av boken fra dn.se. Se hele omtalen her.

Last ned gratis guide  Slik lykkes du med interimledelse  

Temaer: Interimledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle