Derfor har jeg valgt å ikke selge bedriften før

Av Sverre Holen 27. april 2015

exit_planning_01

Jeg startet InterimLeder AS den 3.april 2001 og hadde nok ikke den gang trodd at jeg i 2014 fortsatt skulle eie og lede Interimleder. Planen var en exit lenge før det, men slik ble det ikke. Nå i 2015 har jeg i hvert fall fått på plass en ny, dyktig adm.dir. Nedenfor kommer litt av forklaringen.

Gründervirksomhet: De første årene

Å starte en bedrift er en altoppslukende øvelse. Det krever all din tid, alle dine ressurser og kanskje også alle dine økonomiske midler. Det betyr at du fullt og helt er konsentrert om å få virksomheten til å utvikle seg som du mener den skal (noe den jo ikke gjør likevel). Denne gründerfasen tar gjerne noen år, før man føler at man har kommet dit at man kan heve lønn og betale sine leverandører uten neglebitende å sjekke om det er dekning på bankkontoen.

Bedriften din har blitt en ungdom

Bedriften har kommet seg gjennom barndommen og går inn i ungdomsfasen. Her går det så det suser. Masse aktiviteter og tiltak. Mye fokus på markedsføring og produktutvikling. Spennende og moro, men denne fasen tar også all din tid og litt til. Du føler imidlertid at du er i ferd med å lykkes, og alle de arbeidstimene du legger ned, gjør du uten at du føler det er noen stor belastning.

Bedriften blir voksen

Den verste (eller beste) ungdomstiden er over. Nå oppdager du at det egentlig er store mangler i bedriften. Dette gjelder ikke minst på system- og rutinesiden. Er det kontroll på pengeflyten? Har du kontrakter alle nødvendige kontrakter på plass? Hva med ansettelsesavtaler? HMS? Tjener du egentlig det du burde gjøre i forhold til den omsetningen du har? Det dukker opp mange slike spørsmål som du må ta standpunkt til og gjøre noe med. Igjen forsvinner tiden din i masse jobb, men denne gang til oppgaver som ikke er så lystbetonte for deg som person. Du begynner kanskje å gå lei nå?

Nå er det også avgjørende hva du har greid å bygge opp av kompetanse i bedriften. Har du nå en kompetanse som kan avlaste deg? Eller må du ansette flere, og kanskje på områder som bare er en kostnad? Det liker du som gründer i hvert fall ikke!

Nå kan det begynne å murre litt? Hva gjør jeg med bedriften fremover? Men den murringen forsvinner fort i de daglige gjøremål.

Hva gjør du nå?

Hvor mange år som er gått siden du startet og kommer i denne fasen vil selvsagt være forskjellig fra bedriftseier til bedriftseier.

Jeg begynte vel å tenke på dette for 5-6 år siden. Hvorfor gjorde jeg ikke mer med det? Det var alltid noe som skjedde, noe som krevde min tid og jeg skjøv det bare bak i hodet et sted. Det hastet jo ikke. Plutselig har jeg kommet i en alder som i følge alle undersøkelser ikke er positiv for bedriten (eldre eiere driver dårligere business), og heller ikke positiv for meg som eier, da jeg kanskje ikke har så mye energi lenger og også har fått andre interesser.

Fortsatt eier jeg, men nå med en klar plan for hva som skjer videre. Det var jo på tide. Dette skulle jeg gjort for 5 år siden! Jeg skulle ha planlagt en exit da, noe som hadde vært bra både for selskapet og meg som person.

Les også: 10 nyttige går når du skal selge bedriften

Blogger

Når jeg nå blogger om exit planning/salg av bedriften så er det på bakgrunn av egen erfaring, men: Gjør som jeg sier – ikke gjør som jeg selv har gjort!

 

Få gratis guide til Exit Planning Lær hvordan du selger din egen bedrift til best mulig pris.  Last ned nå »

 

Temaer: Exit planning


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle