Derfor skal du ansette noen som er bedre enn deg

Av Vegard Rooth 20. juni 2017

Finne meg på

Ansett noen som er bedre enn deg til å utvikle virksomheten videre.
Utviklingen går stadig raskere og det er kompetansen i virksomheten som skaper virksomhetens fremtid. Du kan ikke regne med at du selv har svarene på hva fremtiden bringer. Ansett derfor noen som kan gi deg svarene. Noen som er bedre enn deg!

Det har sikkert slått deg også, med større eller mindre kraft hittil: Hastigheten i dagens teknologiske og digitale utvikling er svimlende høy. Eller er det bare slik at det er noen av oss som ikke klarer å omstille oss raskt nok?

Generasjon X, Y, Z, (Æ, Ø, Å) og A til Å igjen - og igjen …

Fra alfabetet utviklet seg fra billedskrift og hieroglyfer, via boktrykkerkunsten som ble utviklet på 1400-tallet, til vi nå opplever "digitaliseringsrevolusjonen", har nok mennesker gjennom alle tider følt at utviklingen går fort.

Men utvikling skjer ikke av seg selv! Den har alltid vært ledet av folk som har gått foran. Og ser vi på det som skjer i utvikling av produkter og tjenester i dag, så er det veldig mange mennesker - kanskje en hel generasjon - som går fort foran. De vil til fremtiden!

LES OGSÅ: Ledelse og endringsledelse i digitaliseringens tidsalder

Vi som følger etter må enten sæle på og henge med selv - eller sende noen andre framover i feltet som kan holde tritt. Noen som er bedre.

Kompetanse skaper fremtiden

Kompetanse skaper fremtiden for en virksomhet. Hvordan skal vi som ledere sikre at vår virksomhet henger med? Hvilke mennesker skal ta oss til fremtiden?

Ledere som ansetter i dag må spørre seg selv, kritisk og ærlig, om hvem de faktisk trenger:

  • Skal jeg ansette en som er lik meg selv, bare litt dårligere, som vi kan lære opp og forme?
  • Skal jeg ansette en som er annerledes enn meg selv, som vi kan lære opp og forme?
  • Eller skal jeg ta risikoen ved å ansette en som er annerledes, som er bedre, kan mer enn meg og er mer dynamisk - for så å gi vedkommende mandat til å utvikle seg, meg, oss, bedriften?

I mange tilfeller handler det om å innse egne begrensninger og våge å satse på noe nytt. Utvikling kom aldri av å gjøre ting på den måten det alltid var gjort.

LES OGSÅ: Digitalisering - trenger jeg en CDO, CIO, CTO eller CMO for å få det til?

Tar vår egen medisin

Selv har vi i Interimleder akkurat ansatt en Junior Executive Advisor på 28 år. Han kommer inn i et team av 50- og 60-åringer som kan mangt om mye, men ikke det han kan best. Vi har stor tro på at han kan utvikle oss, og vi vet vi vil bli utfordret så det føles!

Selv føler vi jo at vi er både vågale og tidsriktige som gjør dette, men mange før oss har gått veien om "smarte" ansettelser med stort hell.

Steve Jobs sa «… we hire smart people so they can tell us what to do» og gav dem trolig romslige rammer for tenking og utvikling. Resultatet av dette sitter du kanskje med i hendene akkurat nå, og vi kan vel trygt si at de smarte ansettelsene til Steve Jobs har endret og påvirket både den digitale utviklingen og livene til mange av oss.

Smarte folk som besitter helt annen kompetanse enn deg selv, eller som har et helt annet ståsted, kan gi deg nye og verdifulle perspektiver. Her kan du lese om Microsoft-sjef Michael Jacobs som i en "omvendt" mentorordning valgte en 20 år yngre mentor til å skaffe seg innsikt i teknologi- og kommunikasjonsvanene til unge arbeidstakere. 

LES OGSÅ: Har det noen hensikt for deg som leder å ha en mentor?

Og uten å kunne bevise det på noen måte ( gamle er vi tross alt ikke!) føler vi oss rimelig sikre på at både egyptiske ledere og Johann Gutenberg også allierte seg med smarte samtidige for å utvikle alfabetet og boktrykkerkunsten.

Lys fremtid?

Vi snakker ofte om høye lønnskostnader i Norge som en ulempe, men vi har faktisk også et unikt konkurransefortrinn i at arbeidskraften her er dyrere enn i noe annet land. Som en følge av dette må vi nemlig være, tenke og jobbe smartere enn andre!

Er vi ledere gode til å ansette komplementært bedre mennesker enn oss selv, og i tillegg gir dem rammer for å utvikle seg selv, oss og virksomheten - ja, da tror vi at fremtiden ser lys ut!

Vi gleder oss til å evaluere oss selv i denne sammenhengen om litt tid!

Last ned gratis guide  Les konkrete erfaringer fra interimledelse

Temaer: Ledelse, Ansette leder


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - konkrete erfaringer fra interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle