Eldre ledere en fordel - ingen hindring!

Av Sverre Holen 7. desember 2015

alder-er-fordel.jpgVi leser stadig i media om dette med alder. Senest i DN 16. november og Adressa rett før helgen. Et spennende tema, spesielt for oss som leier ut erfarne ledere, som gjerne er mellom 50-60 år. Disse to oppslagene er også ganske så forskjellige.

Adressa sier i sin artikkel - skrevet av førsteamanuensis  Kirsti Sarheim Anthun  ved NTNU og HIST, og Siw Tone Innstrand, professor NTNU og HIST - at "Alder Ingen hindring", og at alder har vist seg å være en dårlig indikator på arbeidsprestasjoner. I DN skriver Lars Kristian Solem om "Eldrebøygen", og at bortimot én av fire norske ledere anser arbeidstakere mellom 46-50 år som eldre.

Noen hovedpunkter  fra artikkelen i Adressa
FN har estimert at i 2030 vil en tredel av jordas befolkning ha passert 60 år. Det snakkes om eldrebølgen og begreper som The Silver Tsunami og The Agequake. Andelen eldre i samfunnet medfører både samfunnsøkonomiske og bedriftsøkonomiske utfordringer og en økt forsørgerbyrde for de yrkesaktive. Man kan undre seg på hvorfor kriseperspektivet er så enerådende når det også ligger muligheter i denne utviklingen. Når mennesker lever lenger og har bedre helse enn før, kan de også være arbeidsføre lengre. Eldre arbeidstakere representerer en verdifull kompetanse bygget opp over tid.

Det er mange fordommer mot eldre arbeidstakere, men alder har vist seg som en dårlig indikator på arbeidsprestasjoner. Studier viser at arbeidstakere mellom 50-67 år har mindre sykefravær, er mer lojale og mer tilfreds i jobben sin sammenlignet med yngre arbeidstakere. Det er derfor overraskende at det gjøres relativt lite for å beholde, utvikle og rekruttere eldre arbeidstakere. Senter for helsefremmende forskning har forsket på psykososialt arbeidsmiljø. De har funnet at virksomheter mangler kunnskap om hva som skal til for å få flere eldre til å forlenge sin yrkeskarriere når helsa tillater det og lysten til å jobbe fortsatt er til stede.

I DN skriver Lars Kristian Solem med overskrift "Eldrebøygen" at nesten én av fire norske ledere anser arbeidstakere mellom 46 og 50 år som eldre. Norsk Seniorpolitisk barometer, som ble lagt frem sist uke, viser holdningen til norske ledere:

  • Utvalget av ledere i undersøkelsen oppgir at de anser arbeidstakere som eldre når de runder 56 år (gjennomsnitt)
  • 22 Prosent av lederne oppgir at de anser medarbeidere fra 46-50 år som eldre 
  • Norske ledere oppgir at de  nøler med å innkalle arbeidstakere fra 58 år (i gjennomsnitt) og oppover til intervju 

Det betyr jo at mange har problemer med å bytte jobb i 50-60 årene

Våre erfaringer fra utleie av eldre ledere i 14 år er kun positive! Vi har leid ut hundrevis av ledere i denne perioden. Alderen har svingt fra rundt 40 til 70 år, med et gjennomsnitt på 50. Vi kan fullt og helt bifalle det som hevdes i artikkelen at eldre arbeidstakere er mer lojale og har mindre sykefravær. De er i en livssituasjon med stor fleksibilitet da de fleste er ferdig med småbarn (barn) og alt hva det medfører. Som vi ser av det som skrives i media, er det et stort sprik mellom virkeligheten ( i form av undersøkelsen i Norsk Senior Barometer ) og det som forskningen viser. Denne store ressursen blir i praksis ikke brukt! Det er en "skandale" for et land som Norge, som trenger all denne kompetansen og kapasiteten.

> Les også: Eldre ledere - en ubrukt ressurs i Norge?

Hvordan kan man endre på dette? Først og fremst dreier det seg om holdninger og ikke om kunnskap. Det må altså holdningsendringer til både hos rekrutterere, searchselskaper, styreledere og toppledere i virksomhetene. Noe som ikke er gjort over natta.

Det vi kan underskrive på, er at eldre ledere er en fantastisk ressurs. De er sultne, dynamiske, lojale, har masse erfaring (har gjort det før) og er villig til å stå på.

Vi vil i senere blogger komme nærmer inn på temaet, særlig i lys av lovgivningen på området.

Last ned gratis guide  Les konkrete erfaringer fra interimledelse

Temaer: Interimledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - konkrete erfaringer fra interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle