Hvordan vet du at bedriften din er på vei mot en krise?

Av Sverre Holen 30. november 2015

shutterstock_92671375.jpg
På tross av at overskriften indikerer noe annet, står det ikke ille til i alle bedrifter. Tvert imot, mange bedrifter gjør det jo meget bra om dagen! Hvis det er status for bedriften din, kan dette likevel være interessant lesestoff. Du som sitter i styret eller leder en bedrift med problemer, bør i hvert fall kaste et blikk på innholdet.

Hvor er din bedrift i dagens situasjon? Noen ganger gir det noen aha-opplevelser å se konkret på hvor bedriften befinner seg og hva det betyr i praktisk jobbing. Nedenforstående kurve utarbeidet av Recore AS (www.recore.no), er godt egnet til å avgjøre hvilken fase bedriften din befinner seg i, og hva som må prioriteres framover.

Unknown.jpg

Plain sailing

I denne fasen er hele organisasjonen er rigget for vekst og positiv utvikling. Dette skaper en positiv kultur i bedriften. En hyggelig situasjon hvor de fleste bedrifter ønsker å være, og hvor man hele tiden snakker om positive ting. Hvordan skal vi takle denne veksten? Vi har fått en ny stor kontrakt - hvordan skal vi organisere oss for å levere i tide? Dette vil være typiske spørsmål i en slik situasjon.

Turn around

Mørke skyer truer i horisonten – eller gjør de det? Man begynner å ane konturene av dårlige tider, men det er veldig usikkert hvem det gjelder. Så rammer krisen bedriften med full kraft! Selv om man ante at ting var i ferd med å forandre seg, var man ikke forberedt på at det skulle skje så fort. De tiltakene bedriften har begynt å sette inn, viser seg å ikke være effektive nok. Nå må man reagere - og det raskt! Vi som leier ut ledere i slike situasjoner har en ganske entydig oppfatning av at bedriften sjelden tar raskt nok fatt i problemene. Det betyr at kurven blir brattere og brattere. Turn-around går over  i restrukturering.

Restrukturering

Bedriften er nå i en tilstand der det ikke er tilstrekkelig å gjøre en turn-around. Tøffere tiltak må til, og tid er en kritisk faktor. Man må avklare med styre/eiere, og skaffe seg handlingsrom. Det fordrer støtte fra långivere, de største leverandørene, de viktigste kundene og fagforeningene. Tiden for utredning og kartlegging er definitivt over. Nå gjelder det å sette inn nødvendige og riktige tiltak, redde gjenværende verdier, skaffe riktig finansiering og sørge for varige forandringer. Dette greier ikke bedriften å gjennomføre på egen hånd. Man trenger hjelp fra noen som vet hvordan dette skal gjøres, og har gjort det før. Ovenfornevnte Recore AS er et eksempel på et selskap som gjennomfører slike restruktureringer.

Improvement

Resultatet av de tiltakene som settes inn skal selvsagt være "improvement". Hele hensikten er jo å få bedriften på rett kjøl igjen. Det viktigste vi kan hente ut av denne skjematiske framstillingen er:

  • Ta alle tegn på mørke skyer på himmelen alvorlig! Vil det bety noe for oss? Hva kan det bety? Når vil det eventuelt slå ut? Jo raskere bedriften reagerer, desto større er sjansen for å lykkes, og man kan beholde en oppadgående kurve.
  • Venter man for lenge kommer bedriften raskt inn i en situasjon hvor man må gjøre en turn-around. Da er det viktig å gjøre dette grundig. Det vil i mange tilfeller lønne seg å leie inn en erfaren leder for en periode. En som har gjort dette før og vet hva som skal til.
  • Venter man alt for lenge havner man i en enda alvorligere situasjon hvor hele bedriften må restruktureres og refinansieres. Dette er virkelig tunge prosesser, og man trenger definitivt hjelp utenfra.

Skal du huske en ting fra dette innlegget, må det være: Ta ting alvorlig og så raskt som mulig!

Last ned gratis guide  Slik lykkes du med interimledelse

Temaer: Ledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle