Selge bedriften din? Denne rapporten bør du lese

Av Sverre Holen 5. februar 2015

salg_av_bedrift

For oss som er bedriftseiere er salg av bedrift et tema som svirrer rundt i hodet på oss, men som vi har lett for å skyve i bakgrunnen. Det er kanskje her vi gjør den store feilen. Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen bør du lese dette utdraget fra MENON Business Economics' rapport: "Eierskifter i norsk næringsliv", MENON-publikasjon nr. 4.

I rapporten sier de følgende:

Selgerne utsetter ofte salget av bedriften

Et kjent trekk ved dette markedet er at bedriftseiere starter salgsprosessen for sent. Det er et forhold som gjør at markedet fungerer dårligere enn det ellers kunne ha gjort. Det er flere årsaker til dette.

Personlige eiere som også ofte er gründere er ofte lidenskapelig engasjert i sin virksomhet. De finner stor glede i forretningsdriften, er fanget i en travel hverdag og salg av bedriften blir utsatt. Å selge bedriften, vil også medføre at eierens rolle som gründer, bedriftseier og leder faller bort. Således blir også eierens identitet som utgjøres av disse roller endret. En slik endring kan være vanskelig å akseptere og dermed utsettes eierskiftet.

Eiers tilværelse etter salget bør være en del av vurderingen ved salget. Når selger utsetter salget av bedriften øker risikoen for at verdier kan gå tapt både for selger selv og for samfunnet generelt. Grünfeld og Jakobsen (2006) viser at evnen til å skape verdier gjennom sitt eierskap reduseres når eiere passerer 60 år. Verdien på en bedrift fastsettes gjerne ved å multiplisere bedriftens resultat før skatt med en faktor på for eksempel mellom 5 og 7. Hvis bedriftens resultat reduseres, faller bedriftens verdi med resultatreduksjonen.

Å vente for lenge med salget, kan
derfor få store konsekvenser for hvilken pris som kan oppnås og hvilke verdier som skapes i bedriftene.

 

Selgers ønske om konfidensialitet

Selgerne ønsker ofte at salgsoppdraget skal behandles konfidensielt og dette gjør markedet mindre transparent. Bakgrunnen for dette er at kunder, ansatte og leverandører kan reagere negativt på et salg. Organisasjonen ALMI i Sverige har arrangert en rekke informasjonsmøter om salg av bedrifter. De har erfart at bedriftseiere gjerne går på møter i andre regioner for å unngå å tilkjennegi at de ønsker å selge bedriften.

Bedriftsmeglerne anbefaler også ofte at bedriftseier ikke informerer om at bedriften skal selges. Eierskifteprosesser er komplisert og mange eierskifter mislykkes. Ifølge Deloitte er det ikke uvanlig at endringer på eiersiden i bedrifter skjer raskt og uten at eier har planlagt dette. Videre mislykkes – i form av at skiftet ikke gjennomføres likevel - så mange som ca. 1/3 av eierskiftene. Resultatet er at bedrifter legges ned eller går konkurs. Dermed sløses det med både organisatorisk kapital og realkapital. Erfaring viser at prosessen og sannsynligheten for å lykkes, øker betydelig gjennom forberedelser og planlegging. Selger går gjerne gjennom 4 faser ved salg av sin bedrift (se f.eks Ägerskiften med förnuft og känsla, Nutek 2007):

  • Økt bevissthet og starte forberedelsene

  • Opparbeide kunnskap og vurdere alternativer

  • Velge løsning

  • Gjennomføre løsning inklusive sin nye tilværelse

Å øke selgers bevissthet rundt eget eierskifte, anses som et naturlig sted å starte. Det er derfor et argument for å bistå med informasjon til bedriftseiere slik at prosessen påbegynnes.

Mange av oss som er bedriftseiere kan kjenne seg igjen i dette. Hovedbudskapet er: Start prosessen med salg av egen bedrift god tid! Ønsker du mer informasjon om temaet? Les: 10 gode råd når du skal selge bedriften.

Få gratis guide til Exit Planning Lær hvordan du selger din egen bedrift til best mulig pris.  Last ned nå »

Temaer: Selge bedrift


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle