"Hvis jeg skal selge bedriften, hvem kan da være interessert i å kjøpe den, og hvordan finner jeg disse?" Dette er nok spørsmål mange av oss bedriftseiere tenker på en gang i blant. Så hva er svaret på dette, for mange, svært aktuelle temaet? Her er fire ulike alternativer du kan vurdere.
1. Selge bedriften til ansatte
Et aktuelt alternativ er at en eller flere som jobber i bedriften kjøper den. Dette er et seriøst alternativ som absolutt bør vurderes. Det er deres arbeidsplass og derfor bør de være de første som får muligheten til å vurdere et kjøp. Spørsmål du da må stille deg er:- Hvem av de ansatte kan være aktuelle?
- Hvem er den jeg skal snakke med, hvis det blir aktuelt å tenke i de baner?
- Har de muligheter til å betale det du mener bedriften er verdt?
- Kan de betale nå – eller vil de betale over flere år? (det siste er det mest vanlige)
- Er de så dyktige at de greier å drive bedriften på en slik måte at du også får betalt salgssummen, f.eks. om 2 -3 år?
- Er det noen måte å sikre seg utbetaling i fremtiden på?
2. Selge til samarbeidspartnere eller leverandører
Vi har alle et nett av samarbeidspartnere rundt oss. Dette er f.eks. leverandører, de vi jobber sammen med når det gjelder levering av varer eller tjenester, advokaten, etc. Kan noen av disse være interessert i å kjøpe bedriften din? Spørsmål du da må stille deg er:- Hvem kan være interessert?
- Hvorfor er de interessert?
- Er de interessert i å kjøpe hele eller deler av virksomheten?
- Hva vil de oppnå med å kjøpe bedriften din?
- Har de økonomiske muskler til å gjøre det?
- Hvordan vil din posisjon sannsynligvis bli? Vil du måtte fortsette å jobbe i bedriften etter kjøpet?
3. Finnes det andre potensielle kjøpere?
Ofte ser vi ikke de nærliggende mulighetene, fordi vi aldri har tenkt i disse baner. Hvis punkt 1 og 2 ikke er aktuelt, kan denne listen kanskje gi deg noen spennende ideer til potensielle kjøpere:- Er det andre bedrifter i samme bransje som kanskje ikke har god geografisk dekning der du driver?
- Finnes det bedrifter i Sverige, Danmark, etc., som kan være interessert?
- Kan det være bedrifter i andre bransjer som kan se din bedrift som en god komplementær virksomhet?
- Vet du om privatpersoner som investerer i forskjellige typer bedrifter?
Les også denne artikkelen: 10 gode råd når du skal selge bedriften
4. Finn en bedriftsmegler
Å finne riktig bedriftsmegler i forhold til din bransje, størrelse, etc., kan før eller siden bli nødvendig. Har du tenkt gjennom disse alternativene på forhånd, står du sterkt i diskusjonen med disse, og det vil nok også redusere kostnadene.