Aktuelt

Digitalisering og systembytte ga behov for interimledelse

Skrevet av Hubspot | 06.10.2017

Tibnor er et selskap i endring. En spennende endringsreise innen stålbransjen som medfører behov for styrket digital- og systemkompetanse. Da en nøkkelperson i avdelingen sluttet, så den nyansatte økonomisjefen raskt omfanget av de kortsiktige behovene, som sammenfalt med årsoppgjøret. Redningen ble en interim økonomileder med SAP-erfaring.

Thomas Mysterud var bare noen uker gammel i stillingen som regnskapssjef i stål- og metallselskapet Tibnor da en sentral nøkkelperson i økonomiavdelingen sluttet, og han så raskt konturen av de neste måneders oppgaver. Mysterud hadde ansvar for folk, tall og et nylig innført økonomisystem som det var et sterkt behov for å bygge kompetanse rundt. Dette var høsten 2016, og årsoppgjøret samt budsjettprosessen nærmet seg med stormskritt.

Ingen tid til rekrutteringsprosess

- Jeg hadde ikke tid til noen rekrutteringsprosess, og heller ikke opplæring av en ny person. Jeg trengte noen som kunne gå rett inn i oppgavene - og jeg trengte det raskt, forteller Thomas Mysterud som i dag er CFO i Tibnor Norge.

Med kun noen få uker på seg til å finne riktig person med riktig kompetanse, var ikke alternativene så mange. Å briefe rekrutteringsbyråer tar også tid. Tid som Thomas Mysterud absolutt ikke hadde.

- Det var administrerende direktør som tipset om Interimleder. Han hadde hørt at de hadde levert raskt til et annet firma, minnes Thomas.

Kravspesifikasjonen ble levert til HR, som tok den innledende kontakten med Interimleder. Deretter gikk det raskt!

Seks kvalifiserte – og den ene riktige

- Jeg minnes at vi fikk oversendt seks CV ‘er innen det hadde gått en uke. Blant disse plukket vi ut tre kandidater som vi ønsket å møte. Alle var på papiret kvalifiserte for jobben, men når du møter menneskene, så er det gjerne kjemien som avgjør hvem som er mest «riktig», sier Thomas.

I Tibnor sitt tilfelle var det Jørgen Vanem som var den riktige kandidaten. Med tung økonomibakgrunn, kjennskap til bruk av SAP og en tydelig «doer»-innstilling hadde han totalprofilen som Thomas så etter. Jørgen Vanem var dessuten den eneste blant kandidatene som hadde erfaring fra andre interimoppdrag, noe Thomas følte som en ekstra betryggelse.

- Jørgen er veldig kvalifisert, og leverte på forventning fra første stund. Han satte seg raskt inn i problemstillingene, brettet opp ermene og jobbet fra toppen og ned for å hjelpe hele avdelingen. I tillegg er han blid, imøtekommende og godt likt av de ansatte, sier en tydelig fornøyd oppdragsgiver.

Årsoppgjør levert i nytt system

Årsoppgjøret 2016 ble levert i det nye økonomisystemet som et resultat av et effektivt og godt samarbeid. Interimleder Jørgen Vanems rolle i prosjektet var både å overvåke tallene og prosessene sammen med Thomas, og hjelpe og motivere de ansatte til å ta i bruk det nye systemet. Brukererfaringene med SAP kom veldig godt med, og bidro til å blåse nytt liv og ny motivasjon inn i arbeidet. Systembyttet fikk rett og slett litt akutt, og muligens livreddende, førstehjelp!

I dag er overgangen til nytt system for lengst fullført og situasjonen er «friskmeldt». Arbeidshverdagen i økonomiavdelingen i Tibnor handler nå i stedet om å drifte og forbedre systemet – slik det bør være.

Da Thomas et stykke ut i 2017 skulle ta 10 uker pappapermisjon, var han ikke et øyeblikk i tvil om at interimlederen ville styre både økonomi og medarbeidere godt i hans fravær.

«Ung og lovende» i interimlederverden

- Ja, jeg liker å lede folk, bekrefter Jørgen Vanem og forteller videre at gjennom karrieren har interessen hans har dreiet stadig mer fra økonomifag og over til mennesker og organisasjon.

Den statsautoriserte revisoren fra Moss har gårdsdrift ved siden av økonomikarrieren. Hans første interimoppdrag var i 2009. Da hadde han knapt fylt førti, som er langt under gjennomsnittsalderen for interimledere i Norge. Like fullt hadde han rukket å opparbeide seg tung kompetanse og erfaring som gav ham både interimoppdrag og etter hvert fast ansettelse som Finance Director i NASDAQ i Norge.

I 2014 tok han et nytt interimoppdrag, denne gangen hos Wartsila i hjembyen Moss. Der var han i ferd med å levere fra seg stafettpinnen da oppdraget hos Tibnor dukket opp. I en periode var det en overlapp mellom oppdragene, hvor han faset ut det ene oppdraget og faset inn i det nye.

- Som interimleder blir du omstillingsdyktig, svarer han når vi spør om det var utfordringer knyttet til vekslingen.

- Alle interimoppdrag kommer til en ende, og jeg er god på å rydde opp etter meg!

Leser bedriften

Også når det gjelder å tre inn i nye interimoppdrag, er det noen egenskaper som ifølge Jørgen selv har kommet godt med.

- Jeg har god forretningsforståelse og leser både businessen og organisasjonen i et selskap raskt. Dette gjør at jeg kommuniserer godt på alle nivåer. Som interimleder er nok dette en ekstra styrke.

Han forteller at han i starten av et oppdrag føler seg litt fram før han bestemmer seg for riktig handlingsnivå.

- Jeg må ta rede på hvor mye jeg kan tråkke til - samtidig som jeg selvsagt må levere fra dag én. Det er jo derfor jeg er der!

Hvor går veien videre?

I skrivende stund (oktober 2017) er det ikke satt noen sluttdato for Jørgen sitt oppdrag i Tibnor. Han er strålende fornøyd med å være der og han bistår nå i flere forbedringsprosjekter. Han lever godt med at jobbframtiden ikke er hugget i stein.

Er det noe han ikke har gjort hittil i karrieren, som han kunne tenke seg?

- Jeg har en kjepphest, og det er at alle virksomheter bør tørre å ansatte noen som er annerledes enn seg selv! Personlig kunne jeg gjerne hatt et oppdrag i offentlig sektor, som jo er noe helt annet enn hva jeg har gjort hittil. Jeg har tidligere søkt på stillinger i det offentlige som jeg mente var relevante, men tror at kanskje skepsis til min bakgrunn fra det private næringsliv har kommet i veien for muligheten, forteller Jørgen Vanem. 

- Det er i så fall synd. Å få inn noen som kan se tingene annerledes er sunt for enhver virksomhet. Også i det offentlige.

Tibnor forsyner industri og verksteder i Norden og Baltikum med stål og metaller. Vi er samlingspunktet for smartere løsninger. Vi forener våre egne, kundenes og leverandørenes potensiale og kompetanse. Sammen gjør vi nordisk industri enda sterkere. Tibnor er et datterselskap av SSAB. Vi har 1100 ansatte i 7 land. I 2016 hadde vi en omsetning på SEK 6,9 milliarder. For mer informasjon: www.tibnor.no. Du kan også følge oss på sosiale medier: Facebook and LinkedIn.