Som HR-ansvarlig kommer du opp i mange forskjellige krevende situasjoner. Hva gjør du når økonomisjefen blir langtidssyk midt i årsoppgjøret? Hva når en leder forsvinner ”over natta” eller markedssjefen plutselig ”blir borte”?
I de fleste tilfeller har du en «verktøykasse» som du kan bruke, men i disse akutte situasjonene kommer de tradisjonelle verktøyene ofte til kort. Rekruttering er ikke løsningen. I hvert fall ikke i første omgang. Det kan fort ta 2-3 måneder å erstatte personen, og hva gjør du når den langtidssyke kommer tilbake?
Ofte tyr man til en av tre løsninger:
Alle disse tre ”løsningene” er feller du bør unngå, med mindre du har ryggen mot veggen. Men det trenger du ikke å ha når du vet det jeg skal fortelle deg nå:
Den beste løsningen i 9 av 10 tilfeller er å få inn en dyktig interimleder. Dette er en erfaren, overkvalifisert leder som kan være på plass i løpet av få dager og være operativ fra dag én. Enten du trenger en toppleder, spesialist eller prosjektleder vil en interimleder kunne fylle en slik rolle.
Interimledelse er en voksende sektor internasjonalt. Ser vi på våre britiske naboer over ”Pytten” representerer interimledelse et marked med en verdi på 1,5 milliarder pund, og sektoren har vokst med 93 prosent siden 2006. Storbritannia har omkring 15 000 aktive interimledere, mens Tyskland sysselsetter omkring 12 000.
InterimLeder AS er markedsledende i Norge på interimledelse og har siden 2001 bygget opp en base på over 1 400 tilgjengelige interimledere. I vår daglige dialog med HR-ansvarlige i norske næringsliv ser vi en økende erkjennelse av at det å forankre behovet for en ny toppleder i et styre er en tidkrevende prosess, og at man i mellomtiden må finne en passende leder som kan starte nesten umiddelbart. Interimledelse er da løsningen som sikrer at ”hullet” i organisasjonen raskt blir fylt på en utmerket måte.
Jeg vil avslutningsvis gi deg noen gode råd for valg av interimleder, basert på flere tiårs erfaring:
Jeg håper du nå har et bedre utgangspunkt neste gang et akutt lederbehov skulle oppstå. Interimledelse er et robust og pålitelig verktøy å ha i HR-verktøykassa. Om du ikke kan ta mitt ord for det, hør hva våre oppdragsgivere sier.