En interimleder er en erfaren, dyktig leder som kan gå inn i bedriften på meget kort varsel (maks 10 dager) og være der i en bestemt periode, for eksempel seks eller tolv måneder. En interimleder kan være enten en toppleder eller en mellomleder. Når er det mest utbytterikt å leie inn en interimleder? Kan det være en god løsning også for mindre bedrifter? I denne bloggen ser jeg nærmere på dette.
Femten års erfaring med utleie av interimledere har lært meg at disse spørsmålene er egnet til å avdekke timingen for, og nytteverdien av, en interimleder:
- Har du både kunnskapene og ferdighetene du trenger i din organisasjon? Hvis du har det, er du i stand til å allokere de riktige ressursene dit de gjør best nytte for seg?
De færreste av oss er flinke nok til å foreta en slik gjennomgang jevnlig. Vi vet at alt forandrer seg, men klarer vi å tilpasse eksisterende kunnskaper og ferdigheter til dagens situasjon? - Har du spesifikke mål som må nås innen en gitt tidsfrist?
De fleste bedrifter opplever slike situasjoner. Dette kan være både eksterne og interne prosjekter som det er viktig å fullføre innen fristen. Eller viktige interne KPIer man ser det ikke er mulig å oppnå uten hjelp. - Har organisasjonen eksterne eller interne utfordringer som må håndteres umiddelbart?
Dette kan være mange forskjellige typer utfordringer, og spørsmålet er om vi har de riktige ressursene og kompetansen til å løse dem? - Trenger du nye perspektiver, noen som kan se det totale bildet med nye øyne?
Noen ganger føler vi vel alle at vi blir litt "husblinde". Alle tanker er tenkt før. - Vil en uavhengig ekspert, uten interne bindinger, kunne bidra i din organisasjon?
Vil du få frem ny informasjon og se nye muligheter ved å få inn en person som ikke har noen egeninteresse utover å gjennomføre en prosess? - Vil du profitere på å få med noen på laget som kan gjøre de "de vanskelige jobbene" - og har gjort dem før?
I alle bedrifter oppstår det situasjoner som er vanskelige å løse, eller som man aldri har vært borti tidligere. Hvordan kan man få hjelp i stedet for å skyve dem under teppet? De løser seg ikke av seg selv. - Trenger du noen som kan gi råd om den beste kursen for virksomheten, og som også kan følge opp og gjennomføre?
- Har du lite ressurser på et spesifikt område i virksomheten en periode, slik at det går ut over kvalitet eller kvantitet?
Noen ganger havner man i slike situasjoner av ulike årsaker. Det kan være sykdom eller permisjoner, men også oppkjøp eller andre hendelser. - Må bedriften nedskalere?
I disse tider er jo det et aktuelt tema.
Svarer du ja på noen av disse spørsmålene er det også grunn til å vurdere å leie inn en interimleder. En erfaren leder som kommer utenfra, er uten bindinger i organisasjonen og ikke konkurrerer om noens karriere. En person som vil se virksomheten med nye øyne (og som forhåpentligvis ikke har alt for mye bransjekunnskap!).