Vi som driver egne selskaper – og har gjort det i mange år – har jo en klokkertro på at vi driver på best mulig måte. Men gjør vi egentlig det?
Driver du selskapet ditt på best mulig måte?
De fleste av oss vil vel svare ja på dette spørsmålet, men med hånden på hjertet, er vi sikre på det? De fleste av oss blir etter hvert en smule "husblinde". Vi har holdt på i mange år og gjort det bra, men ser kanskje etter hvert at resultatene ikke er som de en gang var.
Nå er det for så vidt enkelt å finne unnskyldninger for fallende resultat- og omsetningskurver:
- markedet har forandret seg
- teknologi og produkter har forandret seg
- konkurrentene har forandret seg
- nettsalg har kommet for fullt,
- etc...
Alt dette er riktig, men har vi som bedrift klart å endre oss i takt med forandringene som har skjedd, eller henger vi fast i det vi alltid har gjort?
Har du drevet bedrift i en del år så har du opparbeidet sterke relasjoner med personer både på leverandør- og kundesiden. Hva hvis du blir borte (eller selger firmaet)? Hva skjer da?
Eller hvis dine kontaktpersoner blir borte på leverandør- eller kundesiden? Står firmaet like godt da? Har du i så fall skrevne avtaler som regulerer forholdet, eller er det bare et gentlemen's agreement?
Hva vil det ha å si ved et eventuelt salg?
Det er kanskje på tide å ta en gjennomgang av selskapet ditt og se hvordan det egentlig står til. Jeg kaller det en helsesjekk, hvor vi finner ut om bedriften er sunn, frisk og i god stand til å møte fremtiden.
Helsesjekk
Helsesjekken bør utføres med en eller flere dyktige personer utenfra, som kan business og som kan drift. "Interngranskning" er nok ikke så vellykket. Hjelp kan du få fra forskjellig hold. Kanskje du kjenner noen som egner seg, eller du kan ta kontakt med selskaper som f.eks. Interimleder, som har en stor base av erfarne ledere som har ekspertisen og verktøyene som trengs for å gjøre en god helsesjekk.
Helsesjekken skal på en objektiv måte kartlegge selskapets situasjon så langt det er mulig og komme frem til nødvendige forbedringsområder. Det vil være naturlig å starte med en vurdering av forretningsideen:
- Kjenner alle den?
- Er den tilpasset dagens situasjon, eller var den "best før", som det står på de fleste matvarer?
- Hva er verdiene i selskapet ditt?
- Kjenner alle til disse, og jobber etter dem?
- Hva med kundene våre? Hvor fornøyde er de?
- Har vi de riktige kundene?
- Supply Chain/innkjøp – er de leverandørene vi har de beste?
- Har vi riktige priser?
- Kjøper vi riktig i forhold til eventuelt lager?
- Hva med driften vår - er den optimal?
- Har vi riktige ledere/nøkkelpersoner?
Spørsmål som de over vil som regel inngå i en helsesjekk. Gjør du en grundig og god helsesjekk av bedriften, har du et solid grunnlag til å identifisere hvilke tiltak du eventuelt bør iverksette for å øke verdien av selskapet.