Forbered deg på det verste, håp på det beste!

Av Geir Erik Lian 7. april 2020

Finne meg på

Forbered deg på det verste, håp på det beste!«Lytt til erfarne fjellfolk». Slik lød en av de gamle fjellvettreglene som ble sendt på TV hver påske. Denne påsken står tusenvis av hytter tomme, og ledere og styrer forbereder seg på en ny hverdag. Vi samlet en polfarer, en konsernsjef, en styreleder og en kommunikasjonsdirektør, som alle deler sin verdifulle erfaring fra kriser i et webinar.

PS: Se hele webinaret nederst i denne artikkelen.

Refleksjoner fra en polfarer og bedriftseier

Børge Ousland er mest kjent som eventyreren som var den første som nådde begge polene alene, uten etterforsyninger. I 2010 kjøpte han øya Manshausen, sør for Lofoten. Stedet har blitt en kjent turistdestinasjon gjennom en kombinasjon av nyskapende arkitektur og design med den rå, nordnorske naturen som kulisse. Nå er det bom stopp for reiselivet, og de ansatte på Manshausen er permittert inntil videre.

Børge forteller om sin første store krise, da han i 1994 gikk alene til Nordpolen. Han var ikke forberedt på hva som ville møte han og følte han hadde gapt over for mye, der han satt i teltet sitt, midt i isødet, og syntes synd på seg selv. De to første ukene hadde han ingen radiokontakt og dermed ingen å rådføre seg med. Dagboka ble redningen. Her satte han ord på problemene og skrev ned løsningene.

Han er svært opptatt av at beslutningene han tar skal stå seg over tid. «Er denne avgjørelsen forenelig med den personen jeg ønsker å være?» «Skal jeg ta den lette veien ut, eller stå i det?» Speidermottoet «Alltid beredt» sier mye om Børges filosofi som polfarer. Jo mer forberedt, og jo mer du har trent på situasjonene du kan forutse, jo bedre rustet er du til å takle nesten hva som helst av uforutsette ting.

Styrearbeid når krisen er overveldende

Ingvild Huseby er styreleder og styremedlem i flere selskaper med over 30 års operasjonell erfaring og bragte mange interessante perspektiver i sitt foredrag. Blant annet at kriser og nye muligheter går hånd i hånd, og at det er i dårlige tider at store verdier skapes.

Gode styrer er proaktive og søker sammen med ledelsen å forstå situasjonen best mulig. Utover å påse at selskapene har gode planer som dekker fokus på helse og selskapets drift, er covid-19 en krise der de fleste selskaper opplever pålagt inntektsnedgang med de konsekvenser dette får for selskapets økonomi og leveranseevne.

Scenarietenkning med mulige tiltak ved ulik inntektsnedgang bidrar til en bedre forståelse av mulighetsrommet, og for selskapene å være tidlig ute med dialoger med ansatte, kunder, leverandører og finansiører. Styret må sikre selskapets fokus på likviditet og forsvarlig egenkapital, men for styrene er det også svært viktig å sette fokus på hvilke nye muligheter for inntekter og forretningsutvikling som kan gripes, hvordan selskapene skal kunne gjenreise seg raskt etter krisen, og på hvilken måte selskapene kan bruke krisen til å gjøre omstilling og innovasjon.

Covid-19 er i dag den største driveren til digital omstilling. Ikke stikk hodet i sanden, vær forberedt. For å reise seg sterkt på den andre siden av krisen kreves det ikke bare nedskalering, men vekstmuligheter, og en plan for hvordan selskapet og forretningsmodellen skal se ut etter krisen.

Kommunikasjon er livsviktig når krisen rammer

Interimleder og kommunikasjonsrådgiver, Siv Meisingseth, fortalte om de tre mest alvorlige krisene hun har opplevd. Den første som pressetalskvinne i SAS under Linate-ulykken i 2001. Den andre som medlem av Reinås-utvalget, som evaluerte regjeringens håndtering av tsunamikatastrofen i 2004. Den tredje som kommunikasjonsdirektør i Norges Bank under finanskrisen i 2008.

Siv delte fem råd for å kommunisere i kriser:

  1. Anerkjenn krisen: Ikke tenk at den vil gå over av seg selv og ikke prøv å holde ting skjult. Forklar hva som skjer og vær åpen overfor interessentene. Har du en kommunikasjonssjef, bruk vedkommende som rådgiver og talsperson til pressen.

  2. Vær raskt på banen: De første timene er avgjørende. Inntrykket som en dårlig håndtering gir, vil koste deg mye, og ta lang tid å rette opp i. Vær tilgjengelig og kommuniser ofte. Ikke gi grobunn for kildejakt og spekulasjoner.

  3. Ta regi på budskapet: Du er sjef over det som skal sies i krisen. Vit hva budskapet ditt er, og hvem du snakker til. Definer også «red lines», altså hva du ikke skal snakke om.

  4. Husk interninformasjon: Det holder moralen og produktiviteten oppe. Som leder må du være nær, empatisk og personlig. Bruk intranett, hold allmøter (på Zoom i disse dager) og husk at medarbeiderne er bedriftens ambassadører. Hvis de ikke får nok informasjon, vil de snakke med naboer og familie, og det er ikke til ditt beste.

  5. Vær en synlig og tilgjengelig leder: Snakk om hvordan du tror det ender. Invester i medietrening for ledergruppe og nøkkelpersoner. Sparr med kommunikasjonssjefen om hva dere kan bruke krisen til.

 

Fire fokus i kriseledelse

Interimleder Pål Thore Krosby var konsernsjef i Aller Media Danmark under Se og Hør-skandalen i 2014, hvor journalister overvåket pengebruken til kongelige og kjendiser gjennom en utro tjener i Nets. I etterkant av Danmarks største medieskandale, har Pål Thore oppsummert de riktige tingene de gjorde den gangen, i fire fokus man må ha samtidig:

  1. Det praktiske: Få overblikk over situasjonen. Sett teamene raskt. Et team som sikrer økonomien og driften av virksomheten og et kriseteam som har kompetanse i krisekommunikasjon.

  2. Det taktiske: Hold ro i båten gjennom riktig håndtering av interessenter. Ikke bare mediene, men også medarbeidere og kunder. Hvordan kan vi utnytte krisen på en måte vi ellers ikke kunne gjort?

  3. Det strategiske: Ikke få panikk. Hold hodet klart og ha ditt strategiske mål for øyet, vel vitende om at alle kriser går over.

  4. Det personlige: Bevar roen midt i stormen. Ta vare på deg selv. Tren, spis, ta et glass vin. Hvis du selv går i svart i en sentral rolle i et konsern, så smitter det over på alle andre. Skaff deg gode hjelpere – erfarne rådgivere i krisetider kan være en billig investering for å komme bedre ut på andre siden av krisen.

 

Interimleders bidrag til korona-rammede bedrifter

Seniorrådgiver i Interimleder, Petter Quinsgaard, presenterte til slutt Interimleders bidrag til dugnaden. Hele 200 interimledere med bred, operasjonell kompetanse har meldt seg til tjeneste. Interimleder hjelper til kostnadsfritt med å finne de rette rådgiverne for din virksomhet (for eksempel i form av et virtuelt team av rådgivere med ulik kompetanse), og du kan bestille forhåndsprisede rådgivningspakker. De første timene av innledningsfasen har interimlederne sagt seg villige til å gjøre gratis. Les mer om konseptet her.

Se teaser/preview av webinaret her:

teaser webinar v2

 

Se hele webinaret her:

 

Se videoene fra interimdagen 2020

Temaer: kriseledelse, krisehåndtering


Geir Erik Lian's photo

Av: Geir Erik Lian

Geir Erik Lian er seniorrådgiver i Interimleder. Han har hatt en rekke salgs- og lederstillinger i virksomheter innen IT-sektoren, blant annet i HP, e-Boks og Lenovo, hvor han var Country Manager.

Følg på LinkedIn

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

New Call-to-action

Siste innlegg