Hvor finnes kjøperne av bedriften din? Dette er et relevant spørsmål for alle som tenker på å selge firmaet sitt. Nedenfor har vi sett litt på syv ulike grupper kjøpere og kommentert disse.
Hvem kjøper et firma?
Det finnes flere aktører som kan være interessante. Flere enn de man kanskje normalt tenker på.
1. Ansatte kjøper firmaet
Ansatte er på mange måter de nærmeste. De kjenner firmaet godt, de jobber der og tjener sine penger i selskapet. Derfor vil de også være interessert i at firmaet går videre på en måte som "passer dem". Dette forutsetter selvfølgelig at firmaet viser brukbare resultater og at de ser muligheter i å investere i den.
2. Konkurrenter kjøper firmaet
Konkurrenter vil som regel kjenne selskapet rimelig godt. De kan tenke seg å kjøpe det for å få vekk en konkurrent og samtidig kan det også være synergieffekter som gjør at 1+1 blir mer enn 2.
3. Leverandører kjøper firmaet
Det kan være leverandører som ser positive muligheter i å kjøpe firmaet. Det kan være at de på den måten kjøper seg opp i verdikjeden og får mer kontroll på neste ledd.
4. Kunder kjøper firmaet
Blant kundene kan det også være potensielle kjøpere. Det kan finnes kunder der ute som ser store muligheter i en økt synergi ved nettopp å kjøpe ditt firma.
5. Privatpersoner kjøper firmaet
Det kan jo også være privatpersoner som ønsker å kjøpe firmaet. Det kan være personer som allerede eier andre selskaper eller som ser muligheten i å kjøpe en eksisterende virksomhet i stedet for å starte fra null.
6. Profesjonelle investorer
Er firmaet av en viss størrelse kan det være av interesse for f.eks. PE-selskaper (Private Equity).
7. Andre kjøpere
Det kan også finnes kjøpere utover det som her er nevnt. Det kan f.eks. være selskaper som arbeider innenfor komplementære områder, som ser at ditt firma vil styrke deres totale "standing" i markedet og gi store synergier.
Hvem betaler best?
Det finnes ikke noe entydig svar på dette. Erfaringene viser at kjøpere som oppnår en strategisk verdi i form av synergieffekter og skaleringsmuligheter ofte er villige til å betale den høyeste prisen. De kan raskt oppnå god verdiavkastning. Når det gjelder privatpersoner så er det oftest ikke så mange å velge i. Det er få privatpersoner som kjøper bedrifter i Norge.
Når det gjelder ansatte kan det være en god løsning, men salget vil da oftest skje over noen år og man får som regel også betalt på samme måte.
Konklusjon
Det finnes mange potensielle kjøpere der ute. Det er om å gjøre at du (gjerne sammen med andre involverte) setter dere sammen og er kreative. Hvem kan være interessert i mitt firma? Dere kjenner firmaet, dere kjenner markedet, dere kjenner de ansatte, etc. Dere er de nærmeste til å vurdere mulighetene. Håper denne listen kan sette dere på sporet av en ideell kjøper.