Hvordan rigge bedriften for salg?

Av Sverre Holen 18. juni 2015

Hvordan_rigge_bedriften_for_salgSkal du selge bedriften din til den beste prisen og med godfølelsen i behold må du begynne arbeidet 2-3 år før bedriften virkelig selges. Hva skal du da bruke denne tiden til?

Pynte bruden?

Det å klargjøre en bedrift for salg er ikke bare å "pynte bruden" ved å gjøre overfladiske endringer. Det vi snakker om er å gjøre bruden attraktiv for kjøpere gjennom å profesjonalisere og forbedre hele butikken. Når kjøperne foretar en due dilligence skal de ikke finne de store tingene å sette fingeren på. Tiden og ressursene du legger i dette arbeidet i tidsperioden før salget vil sikre at du får en pris som du er fornøyd med.

Hva gjør du?

Du må på egen hånd, eller med hjelp fra andre, gå gjennom bedriften fra A til Å for å finne styrker og forbedringspunkter – og gjøre noe med dem. Områdene som må ses på er mange og omfatter blant annet:

  • Vurdering av strategi og forretningside
    • Er den oppdatert, kjenner alle til den eller bør det gjøres noe på denne siden?
  • Evaluering av organisering og struktur
    • Er bedriften organisert på best mulig måte?
  • Nøkkelpersoner i bedriften
    • Har vi de flinkeste folkene?
    • Er de på riktig plass i organisasjonen?
  • Miljøundersøkelse
    • Hvordan er arbeidsmiljøet i bedriften?
    • Kan det være smart å gjøre en enkel miljøundersøkelse?
  • Økonomi og økonomisk styring
    • Har vi kontroll på økonomien?
    • Har vi de riktige styringsrapportene?
    • Har vi god oversikt oversikt over cashflow?
  • Vurdering av skatt, avtaler og legale forhold
    • Har vi dette i orden?
    • Har vi ansettelsesavtaler?
    • Har vi avtaler med eksterne samarbeidspartnere, etc?
    • Er det spesielle forhold som vi må tenke på når det gjelder salg og skatt?
  • Evaluering av markedet
    • Hvordan ser markedet ut i dag?
    • Hvordan tror vi det vil utvikle seg de neste 5 år?
    • Hva vil det ha å si for våre tjenester og produkter?
  • Evaluering av HMS og internkontroll
    • Har du alt i orden på denne siden?

Oppsummering

Hensikten med å planlegge godt før man selger er som nevnt å få bedriften i så tipp-topp stand som det er mulig. Det betyr at de punktene jeg har nevnt over er må gjennomgås og forbedres der det trengs. Det er ikke alltid en like lett jobb, og kanskje ekstra krevende når man ser på virksomheten fra innsiden, og det kan nok være smart å finne samarbeidspartnere som kan hjelpe deg i denne prosessen.

Få gratis guide til Exit Planning Lær hvordan du selger din egen bedrift til best mulig pris.  Last ned nå »

Temaer: Exit planning, Selge bedrift


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle