Hvordan selge bedriften din - eller kjøpe en annen bedrift?

Av Sverre Holen 12. juli 2016

selge_bedrift-039321-edited.jpgNår du vil selge bedriften, din ønsker du selvfølgelig å få den prisen du mener den er verdt. Før et salg er derfor uhyre viktig at du gjør de riktige tingene, og du bør starte to-tre år før salgstidspunktet. Her får du noen gode tips om hvordan du går fram.

Pynte bruden?

Det å klargjøre en bedrift for salg er ikke  å "pynte bruden" ved å gjøre overfladiske endringer. Vi snakker om å 'gjøre bruden attraktiv' for kjøpere gjennom å profesjonalisere og forbedre hele virksomheten. Når kjøperne foretar en due diligence, skal det være lite å sette fingeren på. Tiden og ressursene du legger i dette før salget, vil sikre at du får en pris du er fornøyd med.

Hvordan forbereder du bedriften for salg?

Du må, på egen hånd eller med hjelp fra andre, gå gjennom bedriften fra A til Å for å finne styrker og forbedringspunkter – og gjøre noe med dem. Områdene som må vurderes er mange, og omfatter blant annet:

  • Strategi og forretningsidé
    • Kjenner alle til den, er den oppdatert, eller bør det gjøres noe med den?
  • Organisering og struktur
    • Er bedriften organisert på best mulig måte?
  • Nøkkelpersoner i bedriften
    • Har vi de flinkeste folkene?
    • Er de på riktig plass i organisasjonen?
  • Miljøundersøkelse
    • Hvordan er arbeidsmiljøet i bedriften?
    • Kanskje det er smart å gjøre en enkel miljøundersøkelse?
  • Økonomi og økonomisk styring
    • Har vi kontroll på økonomien?
    • Har vi de riktige styringsrapportene?
    • Har vi god oversikt over cashflow?
  • Skatt, avtaler og legale forhold
    • Er dette i orden?
    • Har vi ansettelsesavtaler?
    • Har vi avtaler med eksterne samarbeidspartnere o.l.?
    • Er det spesielle forhold som vi må tenke på når det gjelder salg og skatt?
  • Markedet
    • Hvordan ser markedet ut i dag?
    • Hvordan tror vi det vil utvikle seg de neste fem årene?
    • Hvordan påvirker det våre tjenester og produkter?
  • HMS og internkontroll
    • Er alt i orden på dette feltet?

Hva gjør du så?

Når du har gjort dette viktige arbeidet, eller i løpet av denne perioden, er det på tide å ta kontakt med de som kan hjelpe deg i selve salgsprosessen. Da er det på tide å ta kontakt med M&A selskaper, advokater eller andre som jobber innenfor dette markedet. En ting er å finne riktig kjøper, en annen ting er å lage transaksjoner og avtaler som er best mulig. Du bør derfor ha gode rådgivere, og det er viktig å finne dem som passer deg og selskapet ditt.

Kjøp av bedrift

Hva er situasjonen når du skal kjøpe en bedrift? Da har du selvsagt først vurdert bedriften og kommet frem til at den passer din strategi og de bedriften(e) du eventuelt eier allerede.

Da blir prosessen motsatt. Da vil du være like opptatt av at det firmaet du kjøper har gjort den jobben som er beskrevet ovenfor. Her vil en due dill avsløre dette raskt.

Oppsummering

Hensikten med å planlegge godt før man selger er, som nevnt, å sette bedriften i så god stand som mulig. Det betyr at de punktene jeg har nevnt over må gjennomgås og forbedres der det trengs. Det er ikke alltid en enkel jobb, og kanskje ekstra krevende når man ser på virksomheten fra innsiden. Det kan nok være smart å finne samarbeidspartnere som kan hjelpe deg.

Prosessen er den samme enten du kjøper eller selger - du ser det bare fra ulikt perspektiv.

 

 

Få gratis guide til Exit Planning Lær hvordan du selger din egen bedrift til best mulig pris.  Last ned nå »

 

 

Temaer: Exit planning, Selge bedrift


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle