Når du vil selge bedriften, din ønsker du selvfølgelig å få den prisen du mener den er verdt. Før et salg er derfor uhyre viktig at du gjør de riktige tingene, og du bør starte to-tre år før salgstidspunktet. Her får du noen gode tips om hvordan du går fram.
Pynte bruden?
Det å klargjøre en bedrift for salg er ikke å "pynte bruden" ved å gjøre overfladiske endringer. Vi snakker om å 'gjøre bruden attraktiv' for kjøpere gjennom å profesjonalisere og forbedre hele virksomheten. Når kjøperne foretar en due diligence, skal det være lite å sette fingeren på. Tiden og ressursene du legger i dette før salget, vil sikre at du får en pris du er fornøyd med.
Hvordan forbereder du bedriften for salg?
Du må, på egen hånd eller med hjelp fra andre, gå gjennom bedriften fra A til Å for å finne styrker og forbedringspunkter – og gjøre noe med dem. Områdene som må vurderes er mange, og omfatter blant annet:
- Strategi og forretningsidé
- Kjenner alle til den, er den oppdatert, eller bør det gjøres noe med den?
- Organisering og struktur
- Er bedriften organisert på best mulig måte?
- Nøkkelpersoner i bedriften
- Har vi de flinkeste folkene?
- Er de på riktig plass i organisasjonen?
- Miljøundersøkelse
- Hvordan er arbeidsmiljøet i bedriften?
- Kanskje det er smart å gjøre en enkel miljøundersøkelse?
- Økonomi og økonomisk styring
- Har vi kontroll på økonomien?
- Har vi de riktige styringsrapportene?
- Har vi god oversikt over cashflow?
- Skatt, avtaler og legale forhold
- Er dette i orden?
- Har vi ansettelsesavtaler?
- Har vi avtaler med eksterne samarbeidspartnere o.l.?
- Er det spesielle forhold som vi må tenke på når det gjelder salg og skatt?
- Markedet
- Hvordan ser markedet ut i dag?
- Hvordan tror vi det vil utvikle seg de neste fem årene?
- Hvordan påvirker det våre tjenester og produkter?
- HMS og internkontroll
- Er alt i orden på dette feltet?
Hva gjør du så?
Når du har gjort dette viktige arbeidet, eller i løpet av denne perioden, er det på tide å ta kontakt med de som kan hjelpe deg i selve salgsprosessen. Da er det på tide å ta kontakt med M&A selskaper, advokater eller andre som jobber innenfor dette markedet. En ting er å finne riktig kjøper, en annen ting er å lage transaksjoner og avtaler som er best mulig. Du bør derfor ha gode rådgivere, og det er viktig å finne dem som passer deg og selskapet ditt.
Kjøp av bedrift
Hva er situasjonen når du skal kjøpe en bedrift? Da har du selvsagt først vurdert bedriften og kommet frem til at den passer din strategi og de bedriften(e) du eventuelt eier allerede.
Da blir prosessen motsatt. Da vil du være like opptatt av at det firmaet du kjøper har gjort den jobben som er beskrevet ovenfor. Her vil en due dill avsløre dette raskt.
Oppsummering
Hensikten med å planlegge godt før man selger er, som nevnt, å sette bedriften i så god stand som mulig. Det betyr at de punktene jeg har nevnt over må gjennomgås og forbedres der det trengs. Det er ikke alltid en enkel jobb, og kanskje ekstra krevende når man ser på virksomheten fra innsiden. Det kan nok være smart å finne samarbeidspartnere som kan hjelpe deg.
Prosessen er den samme enten du kjøper eller selger - du ser det bare fra ulikt perspektiv.