Interim management eller interimledelse er ikke noe nytt. I England er dette en egen næring med mange store aktører. Jeg har denne gang valgt å kommentere en interessant artikkel om interim management, av Termed Chair Professor of Strategy and Entreprenuership ved London Business School, Julian Birkinshaw.
Bruk av interimledere ved Gap management
En av våre forretningsområder er gap management. Det vil si at en interimleder går inn og fyller en rolle inntil en permanent løsning er på plass. Dette kan være både på CEO-nivå og på mellomledernivå. Birkinshaw ser nærmere på nettopp Gap Management i sin
artikkel på Forbes.com.
Hva karakteriserer en interimleder?
En interimleder er fleksibel, lærer fort, har en bred bakgrunn og mye energi. Dette er Birkinshaw også enig i, men han peker her også på de mer myke egenskapene som fører til suksess for en interimleder. Egenskaper som man kanskje ikke alltid legger like mye vekt på når man lager den profilen som interimlederen skal fylle.
Hans erfaringer er basert både på research og egne erfaringer med to Deans (dekaner) som har vært interimledere. Hans opplevelse er at de som har vært interim, har gjort en bedre jobb enn både de som var før og de som kom etter, som fast ansatte.
Hvorfor var interimleder suksess?
Tre ting var gjennomgående. For det første var de fokusert på å få ting gjort - å gjennomføre. For det andre hadde de ingen personlig agenda. De hadde ingen store visjoner som de skulle "selge" inn. For det tredje var de genuint interessert i å arbeide seg ut av jobben! De jobbet hardt for å rekruttere dyktige mellomledere og gi dem så mye ansvar som mulig for å få det beste ut av dem. Birkinshaws påstand er at kortsiktigheten gjorde at de hadde en god fremtreden og arbeidsmåte. De var coacher og fasilitatorer som søkte å få ting gjort ved samarbeid og initiativ. Deres eget ego var ikke så viktig.
En form for moderne ledelse
Birkinshaw sier i artikkelen at på en merkelig måte er interimledere en modell for moderne ledelse fordi de er i en bedrift bare en kort stund. På grunn av den korte tiden fokuserer de på det som fungerer bra (trenger man ikke gjøre noe med), og de finner raskt ut hvor man må involvere seg for å få til endring. Dette er en normal måte å tenke på for en interimleder, men burde egentlig gjelde alle ledere.
Hans konklusjon er at bedriften skulle være mer kreativ når det gjelder å flytte folk ut og inn av lederroller. Han er også innom åremål for ledere som jeg har skrevet om flere ganger før. Lederen skal være den første blant likemenn, ikke en sjef, ifølge Birkinshaw. Lederens rolle er å serve organisasjonen.
Oppsummering
Vi som har arbeidet med interimledelse i 15 år, kjenner det han beskriver i detalj og kan fullt og helt støtte hans synspunkter. Det er uansett hyggelig å lese at en engelsk professor deler våre erfaringer!