Det er mange definisjoner av ledelse, og ikke minst, hva som er god ledelse. Noen er gode, og noen er mindre gode, men er det ikke til slutt avgjørende at lederne får ting til å skje?
Treghet
Vi som har levd en stund, og også har vært ledere i forskjellige situasjoner og bedrifter, har erfart hvilke metoder som virker og hilke som ikke virker. Selv har jeg kommet frem til at det aller viktigste er at man får ting til å skje. Om det er det optimale som skjer, er ikke sikkert. Men det er i hvert fall bedre at prosesser settes i gang enn at de står på hold i påvente av nye analyser og utredninger. Vi arbeider i en verden hvor utredninger, prosjekter, komiteer og analyser er i skuddet. Ikke minst når vi se på det offentlige, hvor ting trekker ut i årevis på grunn av at man venter på en ny analyse eller en ny utredning. I det private næringslivet er situasjonen heldigvis litt annerledes, men selv der kan vi møte på den samme tregheten.
Konsulenter og ledere
Konsulenter leies inn for å gjøre analyser og utredninger, noe som selvfølgelig er viktig i en gitt situasjon. Det er viktig å skaffe seg best mulig underlag for en beslutning som er kritisk for selskapet. Så kommer spørsmålet: Hvor mye energi og ressurser skal man legge i dette? Hva er godt nok til å ta en beslutning? Jeg tror de fleste av oss har sett utrolig mange flotte power points og Excel-ark med farger og figurer. Vel og bra, men så må det handles. Som en interimleder sa til meg når han gikk inn som konsernsjef: "Jeg har aldri sett så mange fine foiler og Excel-ark, men ikke noe var satt i verk". Da hjelper det ikke så mye.
Lederens jobb er å gjennomføre
Misforstå meg rett. Jeg har ingenting mot konsulenter, tvert i mot. De kan være til stor hjelp. Men jeg påstår også at en svak leder vil sikre seg mest mulig ved å bruke mye ressurser, både internt og eksternt, på analyser og undersøkelser. En dyktig leder vil skaffe seg det underlaget han eller hun mener er nødvendig. Deretter er det handling som gjelder. Det en slik leder mener er nødvendig, er nok langt mindre enn det en svakere leder gjerne vil ha tilgang til. I tillegg lider analyser og undersøkelser av den svakhet at de meget raskt blir ganske uaktuelle. Verden forandrer seg raskt, og det kan bety at slike analyser og undersøkelser mister sin verdi hvis ikke tiltakene som foreslås blir satt i gang ganske omgående.
> Les også: Hvordan finne en handlekraftig leder raskt?
Hvordan gjør en dyktig leder det?
En dyktig leder vet ganske raskt hva som er nødvendig å gjøre. Hans eller hennes oppgave er å skape en "gjøre-kultur" i bedriften. De bygger en ledergruppe hvor alle er vant til å handle raskt, om ikke alltid optimalt. Som en annen interimleder sa til meg: "Da jeg var ferdig med det første ledergruppemøtet i bedriften, skulle jeg oppsummere hva de forskjellige skulle gjøre til neste gang. Det jeg ikke hadde fått med meg, var at i løpet av møtet hadde de, via mobiltelefon, satt i gang de fleste av de tiltakene vi var blitt enig om". Det kaller vi effektiv gjennomføring!
Jeg sier derfor ganske klart et viktigste for en leder er å GJØRE!