Mest lest på bloggen gjennom tidene (strategisk HR og salg av bedrift)

Av Vegard Rooth og Camilla Hall-Henriksen 21. januar 2020

Finne meg på

Mest lest på bloggen gjennom tidene (strategisk HR og salg av bedrift)Hvilke artikler er mest lest gjennom tidene på Interimlederbloggen, og hva er det som fenger leserne? I dette blogginnlegget ser vi nærmere på de to sakene som trekker flest lesere, både i antall og i gjennomsnittlig lesetid.

Vi har lenge vært fascinert av hvor lenge en god blogg leses der ute. Derfor hadde vi bestemt oss for å skrive om blogginnlegget "5 vanlige feil ved salg av bedrift" fra 2. juli 2015 skrevet av Sverre Holen (1944 - 2017).

Når dette nå føres i pennen er det imidlertid et nyere blogginnlegg, skrevet av vårt eget styremedlem Trond Skarsem Pedersen, «Hva er strategisk HR, og hvordan blir HR en strategisk business partner for ledelsen?», som er mest lest. Ikke bare er det mest lest, våre lesere bruker i gjennomsnitt hele 6 minutter på å lese det, mens de som leser om salg av bedrift bruker 4 minutter. Begge temaene er blant de våre lesere bruker lengst tid på!

Blogginnleggene har tydeligvis vekket, og vekker fortsatt, stor interesse hos våre bloggabonnenter. Hvorfor? Hva er det som fenger?

5 vanlige feil ved salg av bedrift

Denne saken ble skrevet av Sverre Holen i en situasjon hvor han var syk og tenkte mye på Interimleder AS sin fremtid, samt at han hadde mye erfaring fra Interimleders kunder med tilsvarende utfordringer. Sverre fokuserte mye på hvordan eier kan optimalisere exit-pris, samt fallgruvene og feilene man kan gjøre ved salg av bedriften. Han oppsummerte de 5 «feilene» slik:

  • Starter planleggingen for sent
  • Lar være å analysere nå-situasjonen i bedriften nøye
  • Tar ikke tak i forbedringspunktene
  • Sjekker ikke ut skattemessige hensyn
  • Slepphendt håndtering av dokumenter og data

Når vi leser blogginnlegget på nytt i dag er rådene han gir fremdeles gode, og det er vel derfor blogginnlegget lever i beste velgående. En exit-prosess tar tid og krever ressurser og fokus. Dobbelt fokus over tid, både på exit og drift/utvikling er krevende.

Hva er strategisk HR, og hvordan blir HR en strategisk businesspartner for ledelsen?

At Trond Pedersens blogginnlegg fra 10. oktober 2017, som er såpass «nytt», allerede har rukket å bli det mest leste gjennom alle tider er imponerende. Vi nevner at begge de to omtalte sakene allerede ligger et stykke foran nr. 3 på listen. Dette betyr at HR-temaet var fengende ved publisering, og at det fortsatt engasjerer mange hver eneste måned.

Det er kanskje ikke så overraskende, når vi vet at det er menneskene som alltid utgjør forskjellen, og at strategisk godt HR-arbeid er noe både toppledelse og HR-ledelse bør ha som et hovedfokus om de skal lykkes.

Trond legger sterk vekt på at HR skal definere og tilby det organisasjonen trenger basert på et «utenfra og inn»-perspektiv. HR må ha innsikt i forretningsprosessene og opparbeide seg relasjoner med alle nøkkelledere i bedriften, samt vise i handling at HR kan levere det både ledere, ansatte og virksomheten som helhet trenger.

Det å ha de rette menneskene på rett plass til rett tid i en optimal setting vil alltid være det mest unike konkurransefortrinn en virksomhet kan ha. Vi tror derfor at dette blogginnlegget vil engasjere like mye fremover!

Vi lever for våre kunder og interimledere!

Vi i Interimleder er opptatt av, og etterstreber alltid, å være relevante for våre kunder og interimledere. Med empati som en av våre viktige verdier, setter vi oss godt inn i kundens situasjon, lever med våre kunder og våre kunders utfordringer.

Det viktigste for oss i Interimleder er at dette oppleves i hvert enkelt prosjekt vi jobber med. På bloggen vår forsøker vi også å gjenspeile de utfordringene og spørsmålene våre kunder og interimledere har, slik at vi hele tiden er der du er, skriver om relevante temaer og kan bidra med innsikt og støtte.

Dette er topp 5-listen på bloggen vår per i dag:

God nytt blogg- og interimår! Vi ønsker å fortsette å dele mye godt innhold, som vi håper vil fenge deg i året som kommer. Aller først, Interimdagen 28. januar. Håper vi sees der!

Se videoene fra interimdagen 2020

Temaer: Interimledelse, HR, salg av virksomhet


Vegard Rooth og Camilla Hall-Henriksen's photo

Av: Vegard Rooth og Camilla Hall-Henriksen

Vegard Rooth er administrerende direktør i Interimleder og har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Camilla Hall-Henriksen er markeds- og salgssjef i Interimleder. Hun har hatt ulike stillinger og oppdrag innen forretningsutvikling, salg og markedsføring som fast ansatt og innleid konsulent.

Følg på LinkedIn

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

New Call-to-action

Siste innlegg