Modig ledelse i praksis: En interimleders perspektiv

Av Christine Schie 25. mars 2025

Finne meg på

Modig ledelse i praksis En interimleders perspektivHva vil det egentlig si å være en modig leder? Er det å aldri kjenne på frykt – eller å stå rakrygget for egne verdier når det stormer? Da jeg ble invitert til å holde et foredrag om modig lederskap på Interimdagen 2025, innså jeg at jeg aldri hadde sett på meg selv som spesielt modig. Men etter å ha dykket ned i hva mot faktisk innebærer, ble én ting tydelig: Modig ledelse handler ikke om fryktløshet, men om å være autentisk. I denne artikkelen deler jeg mine refleksjoner om hva det betyr i praksis – og hvordan du som leder kan bygge tillit, ta tøffe beslutninger og håndtere usikkerhet med integritet. Jeg gir også et innblikk i hvordan jeg jobber i interimoppdrag, fra innsiktsfase til gjennomføring.

Redaksjonens kommentar: Denne artikkelen er basert på et foredrag av Christine Schie på Interimdagen 2025, som du kan se gratis i sin helhet her. Schie ble kåret til Årets interimleder i 2021. Se Knut Skeie Solbergs intervju med henne på Interimdagen 2025 her:

 

Modig lederskap er autentisk ledelse

Modig lederskap handler for meg om å være autentisk – å rekke opp hånda når du er uenig, være tydelig og ærlig, men også våge å være sårbar. At det du gjør harmonerer med det du tenker, føler og sier. At du er den samme i alle situasjoner, uansett hvor sterkt presset er.

Ledelse starter med selvledelse, og for å være en autentisk leder må du kjenne deg selv – dine styrker, svakheter, verdier og blindsoner. Hva står du for? Hva driver beslutningene dine? Dette er med å forme din lederidentitet, som du må være bevisst over for å være troverdig og opparbeide tillit hos de du leder. Det du er bevisst på kan du gjøre noe med. Det du ikke er bevisst på gjør noe med deg.

Les også: Årets interimleder 2021 er Christine Schie!

Modige ledere tar “vanskelige” samtaler

Skal du være autentisk og ekte, vil en konsekvens være at du ikke kan være leder i enhver virksomhet. Finn selskaper som har en kultur som harmonerer med din lederstil og dine verdier. Når det er en god verdimatch blir ledelse enklere og tillit bygges raskere.

Jeg husker en samtale med eierne i et selskap jeg interimledet. De hadde en leder som ikke fungerte, men ingen hadde tatt det opp med vedkommende. De diskuterte hvor vanskelig situasjonen var. For meg var ikke dette vanskelig. Krevende, ja. Men valget var enkelt. Samtalen måtte tas. Det handlet om ærlighet, respekt og integritet. 

Hvis du ikke tar slike samtaler, mister du gode medarbeidere. Den vanligste grunnen til at folk slutter er dårlig ledelse. Som leder må du våge å ta nødvendige, men kjipe grep – ellers bør du finne på noe annet.

Les også: Modig lederskap: Hva næringslivet kan lære av spesialstyrkene

Christine Schie snakker om modig lederskap på Interimdagen 2025

Integritet og verdier som fundament

Integritet henger tett sammen med det å være autentisk. For meg handler det om å si meningen min uten frykt for konsekvenser. Om vi feiger ut og tier stille, kan det få store konsekvenser for en organisasjon. 

Verdiene våre fungerer som et kompass når vi står overfor vanskelige valg og dilemmaer. I filmen “NR24” står en aldrende Gunnar Sønsteby på scenen foran en gruppe unge studenter, og han starter med følgende resonnement:

La oss snakke om verdier. Vi levde i et demokrati. Vi følte oss trygge. Og vi levde i en etterkrigstid. Så begynte det å stramme seg til rundt oss. Og det viste seg at vi levde i en mellomkrigstid. Vi kunne velge å godta situasjonen slik den var eller foreta oss noe, og risikere alt. 

Sønsteby og de andre i Oslogjengen risikerte alt, og det er vi takknemlige for i dag. De tok valg basert på prinsipper de ikke kunne kompromisse på. Som ledere må vi gjøre det samme. Vi må vite hva vi står for og være villige til å ta risiko for det vi tror på.

 

For min del har nysgjerrighet, frihet og selvstendighet vært drivere i livet mitt – verdier som også ledet meg til interimledelse. De fikk meg til å si opp en trygg lederjobb uten å ha en ny interimkontrakt på plass. Det viste seg å være et risikabelt valg – landet stengte ned få uker senere. Likevel har disse verdiene gitt meg en karrierevei jeg trives i, fordi de lar meg være tro mot meg selv.

Nysgjerrighet har også vært avgjørende for meg i business. Jeg er alltid interessert i å forstå hvorfor folk gjør som de gjør. Min erfaring er at de fleste gjør sitt beste. Andre verdier som optimisme, ærlighet, lojalitet og respekt har vært viktige rettesnorer for meg. Når du er bevisst på verdiene dine, blir valg enklere.

Les også: Visjon, Misjon, Mål og Verdier – byggesteiner for vekst

Christine Schie snakket om modig lederskap på Interimdagen 2025

Hva skal til for å lykkes som interimleder?

Gjennom min erfaring som interimleder har jeg utviklet en 3x3-struktur som hjelper meg å gå systematisk og målrettet inn i nye oppdrag. Jeg går mer detaljert gjennom den i foredraget mitt, men her er hovedfasene:

1. Innsikt

For å forstå organisasjonen og bygge tillit starter jeg alltid med 1:1-samtaler med eiere, styre, ledere og ansatte. Dette gir verdifull innsikt i kultur, struktur og strategi. Jeg analyserer også strategi- og måldokumenter for å vurdere organisasjonens evne til implementering. I tillegg går jeg gjennom nøkkeltall og analyser for å få et faktabasert grunnlag. Når jeg har dannet meg et bredt nok bilde (ofte etter 2-3 uker), kan jeg gå i gang med å lage en plan.

2. Plan

Planen prioriteres ofte innenfor tre områder:

  • Organisasjon og kultur: Er roller og ansvar tydelige og forstått? Uklare ansvarsområder fører til kaos og ineffektivitet. Jeg forventningsavklarer med ledere og medarbeidere og vurderer om vi har de rette folkene med riktig kompetanse, holdninger og motivasjon.

  • Struktur: Dette er det svenskene kaller ordning och reda – prosesser, rutiner og systemer. Mange selskaper har gode systemer, men mangler gjennomføringsevne.

  • Strategi: Er strategien fortsatt hensiktsmessig i dagens marked? Dette kan omfatte både salgsstrategi, produktstrategi eller markedsstrategier. Hvis markedet preges av konsolidering, kan strukturelle grep være nødvendig. Her er det avgjørende å sikre at du er samkjørt med styret og eierne.

3. Kommunikasjon

Kommunikasjon er lederens viktigste verktøy. Når planen er klar, må den forankres hos eiere, styre, ledelse og ansatte. Jeg pleier å lage en kommunikasjonsplan som tilpasset ulike målgrupper med en kombinasjon av skriftlig og muntlig kommunikasjon – møter og samlinger. Åpen og ærlig dialog bygger tillit. Si det som det er, men husk at medarbeiderne må oppleve optimisme og muligheter, mens eierne trenger en dønn ærlig og realistisk vurdering av risiko.

Da jeg ledet Villa Paradiso under pandemien, delte jeg ofte gründerhistorien om hvordan konseptet ble skapt. Jan og Trond reiste til Italia på jakt etter sommerhus, men endte opp med en idé i stedet – en idé om å skape en inkluderende nabolagsrestaurant med vedfyrt pizzaovn, inspirert av små italienske landsbyer. De dro hjem uten sommerhus, men med en visjon. Jeg fortalte denne historien igjen og igjen, i ulike settinger, for å forankre bedriftens identitet hos medarbeiderne. Folk husker historier – ikke strategidokumenter.

Les også: Åpnet to restauranter og etablerte ny salgskanal under koronakrisen

Oppsummering

Modig lederskap handler om å være autentisk og ekte. Kjenn deg selv, vær tro mot dine verdier og led med integritet. Det vil gi deg økt tillit som leder og gjøre deg tryggere i møte med krevende beslutninger. Og husk: Det du er bevisst, kan du gjøre noe med. Det du ikke er bevisst, gjør noe med deg.

New call-to-action

Temaer: Interimledelse, modig lederskap


Christine Schie's photo

Av: Christine Schie

Christine Schie er en erfaren interimleder med bred bakgrunn innen IT, økonomi, retail og dagligvare. Hun ble kåret til "Årets Interimleder" i 2021 for sin sentrale rolle i å utvikle et selskap gjennom en utfordrende periode, spesielt under pandemien. Juryen fremhevet hennes strategiske blikk, evne til å ta nødvendige grep og hennes unike evne til å motivere og samle organisasjonen, noe som gjør henne til en fremragende og empatisk leder.

Følg på LinkedIn

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

New call-to-action

Siste innlegg

Temaer

Se alle