«Nå har vi en stor utfordring. Det vi hadde trengt nå, var en som kunne forstå, rådgi og praktisk utføre kommunikasjonsarbeidet - på et høyt nivå. En kommunikasjonsdirektør, for en periode.»
Et styres eller en toppleders evne til å gjennomføre nødvendige omstillingsprosesser, eller å holde skuta på rett kjøl i alle tenkelige kriser, påvirkes i økende grad av evnen til å kommunisere.
Å kommunisere relevant, åpent og målrettet med alle målgrupper som påvirker virksomhetens evne til å lykkes i en gitt prosess, er et eget fag. En vellykket gjennomføring krever intenst fokus på gode strategiske valg og solid operasjonell gjennomføring.
Stadig flere virksomheter henter inn interimledere for å løse slike utfordringer. De integrerer dermed kommunikasjonsløsningene sterkere til virksomheten. Dette er mer økonomisk gunstig enn eksempelvis å løse utfordringen utelukkende ved bruk av konsulenter. En kommunikasjonsekspert som arbeider integrert som interimleder, vil også styrke gjennomføringsevnen, bidra til raskere å bringe organisasjonen over i normalposisjon og legge igjen mer læring.
I utfordrende perioder vil valg av kommunikasjonsmål, budskap og kommunikasjonskanaler være avgjørende for utfallet. Hvordan ledelsen kommuniserer, vil innvirke på troverdigheten og tiltroen hos sentrale målgrupper, som ansatte, kunder, markedet og allmennheten.
Kompleksiteten øker stadig ift gode kommunikasjonsløsninger, fordi kravet til åpenhet og relevans krever oppdatert innsikt i både strategiske og operative grep. I tillegg til tradisjonelle medier og interne kanaler, må virksomheten også forstå og håndtere individers og gruppers bruk av sosiale mediekanaler.
Når en virksomhet står overfor større utfordringer, trenger ledelsen støtte til å håndtere en rekke kommunikasjonsutfordringer:
- Hvordan skaffer vi oss løpende og oppdatert innsikt i situasjonen?
- Hva er hovedmålet, og hva er kommunikasjonsmålet?
- Hvem er best til å kommunisere budskapet?
- Hva er budskapet?
- Hvilke delmål har vi for hvilke målgrupper – og hvordan prioriterer vi dem?
- Hvilke kanaler har vi tilgjengelig?
- Hva er en optimal tidsplan?
- Hva er den ressursoptimale løsningen?
- Hvordan evaluerer vi – og hvordan sørger vi for at ledelsen blir bedre til å løse slike utfordringer fremover?
Tilgang på en interimleder, med tung erfaring fra kommunikasjonsledelse, vil frigjøre tid og ressurser for den øvrige ledelsen. Han eller hun vil sørge for at virksomheten har:
- Umiddelbar tilgang på integrert, tung erfaring og handlekraft i både det interne og eksterne kommunikasjonsarbeidet
- En fagressurs som kombinerer interne erkjennelser med et nytt syn og solide erfaringer fra lignende prosesser
- Tung fagkompetanse på et område som er viktig akkurat nå
- En motivert og positivt overkvalifisert ressurs, som evner å se det strategiske bildet, som kan prioritere de taktiske mulighetene, og som faktisk utfører det operasjonelle arbeidet
- En lojal kommunikasjonsressurs som har fokus på virksomhetens beste, både på kort og lang sikt
- En tidsavgrenset ressurs som vil tenke og utføre aktivt kommunikasjonsarbeid inntil oppgaven er løst
- En investering som er konkurransedyktig ift. å kjøpe løpende rådgivertjenester, og som legger igjen solid læring og erfaringer i virksomheten.
Se også blogginnlegget «7 ting du ikke visste om interimledelse», som utfyller og forsterker dette budskapet.