Erling Opdal i Advokatfirmaet Ræder var styreleder da daglig leder senhøsten 2018 sa opp sin stilling etter 16 år i lederstolen. På to måneder måtte Opdal skaffe en ny leder, en som fra dag én kunne ta tak i et omfattende omorganiseringsprosjekt som de hadde gitt tilnavnet Kulturløftet.
Opdal hadde som forretningsadvokat anbefalt Interimleder AS for klienter i samme situasjon, men nå sto han der selv og hadde store uløste oppgaver og svært dårlig tid.
Styret hadde bestemt seg for å gå videre med en managing partner-modell, men innså etter hvert at man ikke rakk å få oversikt over og kontroll på virksomhet og endringsprosesser i løpet av kun noen få måneder.
– Siden jeg både kjente Vegard Rooth og hadde anbefalt Interimleder til klienter, var det nærliggende å søke råd hos ham, forteller Opdal.
Opdal forteller at Rooth umiddelbart utfordret dem på hva de egentlig hadde behov for; en kontorleder som overlater den reelle styringen til partnerne, eller en daglig leder som har den den kompetansen og får den plassen det krever.
– Vegard kom raskt til at det var en daglig leder vi søkte, og allerede dagen etter kom han tilbake til oss med tre kandidater. Vi valgte å møte to av dem umiddelbart. Både styret og ledelsesgruppen var med i denne prosessen, og det var interessant å se at alle kandidatene i utgangspunktet var attraktive for oss, men at én av dem hadde en profil som helt klart pekte i vår retning, sier Opdal.
– Takket være den raske reaksjonen fra Interimleder og kandidatenes egnethet, rakk vi én måneds overlapping før Odd Nymark tok over roret hos oss. Et veldig heldig valg, skulle det vise seg, for etter at den opprinnelige seksmåneders-avtalen var over, forlenget vi kontrakten 4-5 ganger. Vi endte opp med at Odd jobbet hos oss i to år før vi gikk over til en managing partner-løsning, sier Opdal.
Odd Nymark ble i 2020 kåret til årets interimleder for sitt interimoppdrag hos Ræder.
Nymark har arbeidet med kunnskapsbedrifter hele sitt yrkesaktive liv og har den nødvendige erfaringen med å jobbe med og lede kompetente fagpersoner. Være seg eiendomsmeglere eller som i dette tilfellet, advokater.
– Som adm.dir har jeg ledet ulike selskaper i over 20 år og vet at jeg er god i rollen. Jeg er spesielt glad i oppdrag som fordrer endringer og ble motivert av tanken på å få vise at jeg kan utgjøre en forskjell og skape resultater, forteller Nymark.
Som de fleste andre bransjer, har advokatbransjen sine særpreg. Dette er fagfolk som lever av å gi ledere og organisasjoner råd om virksomhetsstyring, økonomi og organisasjon.
Legg til at jobben også innebærer å være god til å argumentere for sitt syn, både skriftlig og muntlig.
– Det krever en person med tilstrekkelig selvtillit for å lede en slik gruppe. Dessuten må vedkommende ha evnen til å ta ballen umiddelbart. Lar man dette bero, kan det bli særlig krevende å få kontroll på et senere tidspunkt, legger Opdal til og fortsetter.
– Det viste seg raskt at Odd hadde disse egenskapene. Han hadde en meget bred kompetanse og tok tak i de prosessene som var i gang, og som vi var avhengig av å få fullført. Gjennom hele Odds periode hos oss har vi hatt god grunn til å være meget fornøyde. Dialogen med Interimleder har også vært meget god. Interimleder har vært på ballen hele tiden og vi fikk oppfølging på en fantastisk god måte.