<img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://dc.ads.linkedin.com/collect/?pid=633460&amp;fmt=gif">

Toppledere trenger også hvile og restitusjon

Av Geir Erik Lian 9. juli 2019

Finne meg på

Toppledere trenger også hvile og restitusjonLedelse og toppidrett har mange likhetstrekk. En av dem er behovet for hvile etter en periode med høy prestasjon, for at vi skal kunne restituere oss. Men er vi som ledere gode nok til å lytte til kroppens signaler?

Vi har akkurat lagt bak oss Clean Air Games med suverene resultater – og med Interimleder AS som stolt sponsor (les oppsummeringen av konferansen her og idrettsstevnet her).

Flotte resultater kommer selvfølgelig ikke av seg selv. For de utøverne som både satte personlige rekorder, og ikke minst ny norsk rekord på 4x100m stafett kvinner U23, så dreier det seg om et best mulig samspill mellom flere faktorer; gode forberedelser, fokus, innsats og ikke minst restitusjon mellom hver gang det skal presteres på topp.

Behovet for restitusjon gjelder også toppledere

Det er mer regelen enn unntaket at ledere opplever stressede situasjoner. Man står stadig ovenfor omfattende problemstillinger og krevende beslutninger, samtidig som at man skal sørge for at resten av teamet ser sterkt lederskap for at de selv skal kunne yte sitt beste.

Når oppgavene tårner seg opp, er svaret for mange ledere «å jobbe hardt og mye». Det er nødvendigvis ikke noe galt med det, men det er en strategi som krever et supplement i form av at man får ladet batteriene på en god måte. Gjør man ikke det, vil man før eller siden gå på en smell.

De fleste ledere har høye krav til sine medarbeidere, og kanskje enda høyere krav til seg selv. Ansvarsfølelsen har en tendens til å overdøve kroppens signaler, og det er derfor viktig at ledere øker bevisstheten rundt det å ta vare på seg selv.

Hvordan man best mulig tar seg inn igjen til nye prestasjoner er individuelt – det er fundamentalt viktig at den enkelte kjenner sin egen restitusjonsmetodikk. For noen er den beste restitusjonen å gjøre noe, for andre å gjøre ingen ting.

Noen ganger er det små justeringer som skal til. Det er ikke så uvanlig at enkle ting som søvn, som har veldig mye å si for restitusjonen, blir undervurdert, oversett eller satt til side.

OK, du har forstått at restitusjon er viktig og nødvendig for å yte på topp når det kreves. Men innsikt og forståelse er ikke nok – det må også gjennomføres.

Du må planlegge for restitusjon

Studier viser at ledere som systematisk planlegger og setter av tid til restitusjon og gjør det til en vane, får mest igjen.

Uansett hvilken form for aktivitet du har behov for, så sørg for at du planlegger det inn i en hektisk kalender og faktisk får det gjennomført.

For å lede andre må du først lede deg selv, og det er når du har en strategi for det å være sliten at du kan yte ditt beste når det kreves.

En god leder, på samme måte som toppidrettsutøverne, sørger for et best mulig samspill mellom viktige faktorer som gode forberedelser, fokus, innsats og ikke minst restitusjon – da kommer topp resultater!

Ønsker deg en flott sommer med mye god hvile!

New Call-to-action

Temaer: Ledelse


Geir Erik Lian's photo

Av: Geir Erik Lian

Geir Erik Lian er seniorrådgiver i Interimleder. Han har hatt en rekke salgs- og lederstillinger i virksomheter innen IT-sektoren, blant annet i HP, e-Boks og Lenovo, hvor han var Country Manager.

Følg på LinkedIn

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2000 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

New Call-to-action

Siste innlegg