En høstkveld i 2013 da Bertil Andersson satt og googlet, dukket InterimLeder opp på skjermen. Et par klikk senere var han registrert i basen med over 1400 interimledere, og bare få uker senere tok den erfarne farmamannen fatt på oppgaven i å lede Thermo Fishers største internasjonale team.
Når vi snakker med den 45-årige Sandefjord-mannen på mobil, er han nettopp tilbake fra skiferie i Geilo og topptur på Finse. Snart 5 måneder inne i oppdraget hos Thermo Fisher Scientific har han allerede satt i verk tiltak og organiseringer av team, som har blitt applaudert både av toppledelse og kolleger.
- Jeg trives best der det blåser godt. Da føler jeg at jeg virkelig lever. Derfor er dette oppdraget midt i blinken for meg. Ledelse er teamwork, og som leder er jeg opptatt av å skape resultater gjennom teamet jeg har ansvar for, og sørge for at den enkelte vokser og lærer kontinuerlig. Så tar jeg "reality checks" underveis, så jeg vet hvordan jeg ligger an, forteller Andersson.
Faglig sterk og erfaren
Termo Fisher Scientific er verdensledende på teknologi til helsesektoren, blant annet innen diagnostisering. De omsetter for 17 milliarder dollar og har 50 000 ansatte i 50 land. Da lederen for det internasjonale supportteamet måtte ut i barselpermisjon trengte de å erstatte henne umiddelbart.
- Med farmabakgrunn, innsikt i medisin og lang bransjeerfaring ble det en riktig match, og vi signerte en kontrakt på 16 måneder, forteller Andersson, som i prosessen hadde dialog med Tor Hansen hos InterimLeder.
Ville egentlig bli hotelldirektør
På spørsmålet om hva han ville bli da han var liten, kommer svaret ganske kjapt:
- Hotelldirektør! Familien reiste en del da jeg var liten, og jeg ble veldig fascinert av atmosfæren og det å bli kjent med nye mennesker. Alle har jo ofte en spennende historie å fortelle.
Historien om hvordan Bertil Andersson havnet i legemiddelbransjen forløper seg omtrent slik:
- Med hotelldirektøren i magen reiste jeg til Tyskland med planer om å være der et par måneder, før jeg dro videre til Frankrike, England og så Sveits. Det endte med 4 års studier i internasjonal markedsføring i Tyskland, forteller Andersson.
Veien til legemiddelbransjen
- Jeg har alltid vært opptatt av trening og det å spise og leve sunt. Så da jeg tilfeldigvis traff en som jobbet hos Pfizer som fortalte meg om legemiddelbransjen, bestemte jeg meg der og da for at det var der jeg ville jobbe. Jeg søkte 10 ulike selskaper og fikk jobb hos Bristol-Myers Squibb etter én uke.
Siden skulle Andersson jobbe i flere av de kjente bedriftene innen farmabransjen, først som legemiddelkonsulent i GlaxoSmithKline, før han ble produktsjef i samme selskap. Deretter fulgte noen år i Bayer, i stillinger som salgssjef, country manager og markeds- og salgssjef. Den siste stillingen var som VP sales and marketing i NattoPharma, med ansvar for strategi og salg i USA, Canada og Tyskland.
- I starten jobbet jeg mye med oppsøkende salg mot leger. Det var spennende å diskutere fag og medisin med profesjonelle, og det å holde seg faglig oppdatert er fremdeles en viktig suksessfaktor for meg. I Thermo Fisher jobber vi mye med en teknologi som blant annet brukes til å trekke ut elementer fra blodprøver, for å teste pasienter for ulike sykdommer.
- Jeg er nødt til å ta reality checks underveis, så jeg vet hvordan jeg ligger an. For meg er det viktig å skape resultater gjennom teamet jeg har ansvar for, og sørge for at den enkelte vokser og lærer kontinuerlig, forteller Andersson.
Bertil Andersson
Interimleder, Senior Management / Product Management, Thermo Fisher Scientific