Skip to content

Åpnet to restauranter og etablerte ny salgskanal under koronakrisen

04.06.2021

Det å skalere et vellykket restaurantkonsept til en kjede er et krevende kunststykke – og desto mer når bransjen rammes av en «sort svane» som koronaviruset. Da Villa Paradiso trengte en interim CEO til å restrukturere selskapet, falt valget på Christine Schie. Det har ingen av partene angret på.

Flammen tennes i Napoli

Historien om Villa Paradiso begynner i 2003, da den kokkekyndig trebåtbyggeren Jan Vardøen og møbelsnekkeren Trond Haug reiste til Napoli for å finne sommerhus de kunne restaurere.

Det som møtte dem hver sene kveld da de kom kjørende inn i en ny italiensk landsby for å spise og sove var de familiære restaurantene som serverte deilig napolitansk pizza stekt i vedfyrt ovn med åpning på toppen.

Der ble flammen tent, og med seg i bagasjen hjem til Norge hadde de en forretningsidé som skulle ta norske ganer og hjerter med storm.

Fra yndet nabolagsrestaurant til pizzakjede

I 2017 kjøpte investeringsselskapet Credo Partner 60 prosent av selskapet med mål om å skalere restaurantkonseptet fra gründervirksomhet til kjede. På det tidspunktet hadde de to restauranter og et importselskap, som frem til 2020 vokste til seks restauranter.

Så kom Covid. Managing Partner i Credo Partners, Gudmund Killi, forteller:

– Da lockdownen traff oss fikk vi et akutt behov for å gjøre endringer raskt. Vi hadde en konsernoverbygning som var litt for distansert fra den underliggende driften og trengte en mer lettbeint styring med større gjennomføringsevne. I tillegg måtte vi rigge oss for en heftig opp- og nedbemanning etter hvert som restriksjonene kom og gikk, samt fortsette arbeidet med å profesjonalisere selskapet.

Som mangeårig kunde hos Interimleder AS, visste Killi hvor han skulle finne rett person til oppdraget:

– Når vi går inn på eiersiden i det vi kaller «upolerte diamanter», trenger vi alltid å gjøre endringer på ledersiden. Da bruker vi ofte Interimleder AS. De har evnen til å forstå situasjonen vår og utmerker seg på hvor raske de er fra du ringer og sier du trenger noen, til du har gode kandidater på bordet, forteller Killi.

Samarbeid med hjemleveringstjenesten Oda (Kolonial.no)

Valget falt på Christine Schie, som startet som interim administrerende direktør i slutten av juni 2020. Hun hadde lang erfaring som leder, både innen tech og IT, men også innen retail og dagligvare.

– Da jeg fikk telefonen om jeg var interessert i oppdraget tente jeg med en gang på det. Jeg hadde allerede et sterkt forhold til Villa Paradiso og følte jeg kunne identifisere meg med kulturen og verdiene deres, som er ekte, lidenskapelig og familiær, forteller Schie.

Så fulgte en intensiv periode hvor fokuset var å sikre kontantstrømmen, kontrollere kostnader, rekruttere nytt lederteam og profesjonalisere selskapet. Covid til tross har Villa Paradiso i løpet av det siste året åpnet to restauranter og etablert en helt ny salgskanal gjennom Oda, tidligere Kolonial.no:

 – I november 2020, da vi sto midt i en krevende spagat, anbefalte jeg for styret å bli samarbeidspartner med hjemleveringstjenesten Oda, som var ute etter en leverandør av pizza. Vi hadde egentlig ikke tid, men det var «now or never», og vi tok sats. Etter få uker passerte vi giganten Grandiosa i salgsvolum og ble størst i pizzasegmentet med en gjenkjøpsrate som nå er på 1,7.

Gudmund Killi i Credo Partners forteller at de er fornøyde med å ha funnet Christine:

– Christine har loset oss trygt gjennom historiens mest krevende år for serveringsbransjen. Hun fikk optimismen, selvtilliten og samholdet tilbake i virksomheten, samtidig som hun har gjennomført store og tøffe omstillinger. Alt med en tydelig kjærlighet for Villa Paradiso.

Christine Schie avslutter etter planen oppdraget sitt i august. Da overleveres stafettpinnene til to erfarne leder som vil ta over ansvaret for restaurantkjeden og importvirksomheten.

Om Villa Paradiso:

  • Norsk restaurantkjede som spesialiserer seg på napolitansk pizza
  • Har også engrossalg av italienske matingredienser til restauranter
  • Sju restauranter i Oslo, Bergen og Fredrikstad
  • Etablert av Jan Vardøen og Trond Haug i 2004 (eier 20 prosent hver)
  • Credo Partner gikk inn som 60 prosent eier i 2017

Situasjon og utfordring:

  • Selskapet var i overgangsfasen fra gründerstadiet til en skalerbar organisasjon, men avstanden fra konsernledelsen til restaurantgulvet var for stor, og gjennomføringsevnen for dårlig.
  • Da Covid-situasjonen rammet selskapet og bransjen ble behovet for endringer akutt.
  • De trengte raskt en erfaren leder som kunne gå inn og restrukturere ledergruppen, håndtere kostnader og likviditet, og bruke nedetiden til å standardisere prosesser og rutiner ("fix the basics").

Løsning og resultater:

  • Credo Partners kontaktet Interimleder AS og fikk raskt tak i en erfaren interimleder med relevant bakgrunn, som også delte selskapets verdier.
  • Etablerte en mer kostnadseffektiv struktur på organisasjonen og ledelsen
  • Inngikk strategisk samarbeid med Oda (tidl. Kolonial.no), etablerte ny produksjonslinje og ble etter to uker størst i pizzasegmentet i denne salgskanalen.
  • Åpnet to nye restauranter, i Bergen og på Munch Brygge i Oslo.
  • Beholdt dyktige medarbeidere og opprettholdt bedriftskulturen.
  • Holdt åpent store deler av pandemien og styrket merkevaren og kundelojaliteten.
  • Utviklet driftshåndbok for å sikre gjesteopplevelser og standardisering av prosesser og rutiner i restaurantene.