Når inntektene krymper, kassen er tom og kreditorene banker på døren – da er bedriften i krise. Da er det avgjørende å treffe med å identifisere og dimensjonere den fremtidige virksomheten – raskt.
Koronakrisen lammet reiselivs-Norge, men nå ser vi lys i tunnelen
Skrevet av Børge Ousland 12. mai 2020
Det lå an til å bli tidenes beste år for Manshausen. Øyperlen i Steigen har panoramautsikt mot Lofoten og har blitt en yndet reisedestinasjon for opplevelsessøkende med sans for natur og arkitektur. Da korona kom, ble det brått bekmørkt og vi måtte permittere og forberede oss på en ny hverdag. Selv om vi ikke vet hvor lang denne tunellen er, begynner vi å se lyset i andre enden.
Foto: Med vertskapet på Manshausen, Stian Sløgedal og Karoline Roti
Temaer: kriseledelse, krisehåndtering
Krisehåndtering og kriseledelse: Et intervju med Arne Roland
Skrevet av Petter Quinsgaard 25. mars 2020
Kriser venter aldri på tur. Noen ganger oppstår det kriser i kriser. Få har kjent det mer på kroppen enn interimleder Arne Roland. I 2012 gikk han inn som daglig leder i det økonomisk kriserammede CHC Helikopter Service. To år etter kom oljenedturen, og den 29. april 2016 ble selskapet rammet av en tredje krise: helikopterulykken på Turøy, som krevde tretten menneskeliv.
Temaer: kriseledelse, krisehåndtering