Å fyre for kråka vil si å lage varme som ingen bruker. Like unyttig er bærekraftsrapporteringen i mange norske selskaper. 9 av 10 rapporterer riktignok resultattall for bærekraft og samfunnsansvar, men bare halvparten har satt seg mål. Det er det på tide å gjøre noe med.
Bærekraftsrapportering: Fyrer dere for kråka?
Skrevet av Stine Lise Hattestad Bratsberg 16. oktober 2018
Temaer: Bærekraftig ledelse
På slutten av 80-tallet var luftforurensningen som drepte skogen og reduserte menneskenes levealder, samt det ozonlaget som åpnet seg, høyt på agendaen i samfunnsdebatten om klima og miljø. Noen viste MOT den gangen og skapte løsninger som tettet ozonlaget og reduserte luftforurensningene. De tjente penger på det og skapte arbeidsplasser. Som et bidrag til miljøsaken har vi i Interimleder valgt å gå inn som partner for Clean Air Games, som ble arrangert i perioden 1988-1994, og som i år arrangeres igjen for første gang på 24 år. Onsdag 29. mai ble seminaret «Bærekraftig satsing krever MOT» avholdt i forbindelse med årets utgave av Clean Air Games.
Temaer: Bærekraftig ledelse, Endringsledelse
Historien har heldigvis vist at det er lønnsomt å satse bærekraftig, og vi er overbevist om at denne sannheten bare vil forsterke seg i årene fremover. Kodak, med mange flere, klarte det ikke, så det kan også være livsnødvendig å satse riktig, men det krever MOT!
Temaer: Bærekraftig ledelse
For en som brenner for bærekraftig omstilling, er det veldig motiverende å føle det trykket det er blitt i mange settinger på bærekraftig omstilling, inklusive Oslo Børs. Forrige uke holdt jeg mitt foredrag i et sterkt felt av gode foredragsholdere på Grand Hotel i Oslo, hvor Børs- og verdipapirkonferansen 2018 gikk av stabelen.
Temaer: Bærekraftig ledelse
Leaders who want to shape tomorrow's business landscape need to hurry. The future is not coming – it's already here. And, as history teaches us, the only survivors of change will be those who are brave and adaptable enough.
Temaer: Bærekraftig ledelse
Ledere som vil være med på å forme fremtidens næringsliv må raske på, for fremtiden er ikke noe som kommer – den er her allerede. Og som gjennom alle tider, er det bare de mest tilpasningsdyktige og modige som vil overleve utviklingen.