Kriser gjør oss kreative. Kriser åpner nye mulighetsrom. Kriser skaper innovasjon. Hvordan påvirker koronakrisen HR? Kommer det nye, effektive, kvalitativt bedre måter å jobbe på innen HR ut i den andre enden av denne tunnelen?
Kriser er fasinerende – ikke fordi de ødelegger, men fordi de skaper. Nye markeder. Nye produkter og tjenester. Ny teknologi. Nye forretningsmodeller. For de fleste som lever i Norge i dag, er Korona-krisen et referansepunkt som vil leve lenge, akkurat som andre verdenskrig har vært det frem til nå. Om referansen har positivt eller negativt fortegn kommer an på om vi griper anledningen vi har og innoverer oss gjennom og ut av krisen.
Temaer: innovasjon
Q består av mange fortellinger. En av dem handler om hvordan Q ble startet. Det er en historie om at alt er mulig, en jeg deler med så mange som mulig i håp om at noen kan bli inspirert til å starte noe nytt eller få det motet de trenger til å ta det første steget. Det er også en historie om at det kan være smart å produsere i Norge.
Temaer: innovasjon, bedriftskultur
For et par måneder siden hadde jeg et hyggelig kaffemøte med en av de med mest ansvar for innovasjon i forsikringsbransjen i dette landet. Vi diskuterte elementene som gjør at innovasjon lykkes i et silopreget miljø, og hvordan man får det til å fungere.
Temaer: Ledelse, innovasjon