Det var rundt 60 deltagere på forrige ukes seminar om endringsledelse og digitalisering hos advokatfirmaet Ræder, hvor også Interimleder og MarkedsPartner bidro. Temaet fenger tydeligvis, og kombinasjonen ledelse, jus og marketing ga publikum input både på muligheter og utfordringer, samt et vennlig dytt for å komme i gang i egen virksomhet.
Foto (fra venstre): Trygve M. Gravdahl, Nora Dahle, Tore Berntsen, Vegard Rooth
Endringsledelse fra A til Å
Vegard: Etter en god introduksjon av Erling Opdal, partner og styreleder i Ræder, tok jeg over stafettpinnen og tok publikum med på en reise i endringsledelse, fra A til Å.
Som gammel friidrettsutøver liker jeg å bruke metaforer fra idretten til å beskrive ting. Interimledelse er for meg stafettløping i lederposisjon.
Gjør ditt aller beste, gjør vekslingen så raskt og smidig som du bare kan, for at nestemann (eller kvinne) skal ha de beste forutsetninger for å løpe raskt i sin etappe.
Interimledelse er lagarbeid på høyt nivå, på lang sikt. Du hører aldri en interimleder si: «Se hvor bra det var da jeg var der, og så dårlig det går nå.»
Interimledere jobber naturligvis mye med endringer, og som adm. direktør i YIT, Ingrid Therese Tjøsvold, sa på Interimdagen 2018: «All ledelse er endringsledelse.»
Endringsledelse er som å seile. Du må ha høy nok fart til at du klarer å styre båten og endre kursen, om nødvendig. Og det blir det. Du vet ikke alltid nøyaktig hvor du skal.
For å si det litt flåsete, med en illustrasjon fra forfatteren A.A. Milne:
«Hvor skal vi?» spurte Nasse Nøff.
«Jeg vet ikke», sa Ole Brum – og så gikk de dit.
Fremtiden skapes av de som kommer dit først!
Du må satse for å vinne. Hvordan lykkes med digital markedsføring og salg?
Tore: Den teknologiske tsunamien som har rullet innover oss de to siste tiårene har totalt endret måten vi som forbrukere og ledere kjøper på. Med mobiltelefonen som vår nærmeste personlige datamaskin og en ubegrenset database i skyen (nettet) av informasjon, kan vi trygt si at det har skjedd et paradigmeskifte.
Selv om det digitale skiftet for lengst har funnet sted hos kundene våre, henger de fleste bedrifter fremdeles litt bakpå. Men vi må også endre oss, og det gjelder på følgende områder:
- Kompetanse: Vi må ha kunnskap om utnyttelse av digital markedsføring og salg
- Strategi: Hvordan skal vi tiltrekke oss de riktige kjøpergruppene, lykkes med salg og skape eksepsjonelle kundeopplevelser?
- Prosesser: Hvilke eksterne og interne prosesser vil påvirkes av kundenes atferdsendringer og tilgangen på ny teknologi?
- IT: Hvilke muligheter foreligger i bruk av IT for å støtte både eksterne og interne forretningsprosesser?
Start nå! Hvorfor må vi vente hele tiden?
Ifølge McKinsey (2018) har såkalte «first movers» dobbelt så høy vekst som gjennomsnittet. Risikoen ved å ta i bruk ny teknologi er dessuten veldig lav – du slipper å installere programvare og hundrevis av timer til konsulenter, for alt ligger i skyen.
For å følge opp Vegards seilemetafor angående det å handle raskt, synes jeg CEO i Netflix, Reed Hastings, sier det godt (min oversettelse):
«Selskaper dør sjeldent fordi de beveger seg for fort, men de dør ofte fordi de beveger seg for sakte.»
Jeg skriver mye om dette temaet i e-boken min Digital endringsledelse, som du kan laste ned gratis. Du kan også se foilene fra presentasjonen min nedenfor:
Fallgruver og begrensninger ved digital markedsføring
Vegard: Etter å ha lært mye om digitaliseringens muligheter, avsluttet vi med de ulike fallgruvene vi må holde oss unna i digital markedsføring. Her ga senioradvokat Trygve M. Gravdahl og advokatfullmektig Nora Dahle fra Ræder oss veldig nyttig input.
Markedsføringsloven trådte i kraft i 2009 og er eldgammel i dagens verden. Det er derfor helt avgjørende å ha høy bevissthet rundt hva som er gråsoner og hva som kun tilsynelatende er gråsoner, for å unngå søksmål.
Vi deler noen små takeaways her (se foilene for flere detaljer):
- Bruk av bilder du finner på nett krever klarering med opphavsperson.
- Personbilder krever samtykke av dem som er fotografert.
- Så å si alt av tekst er opphavsrettslig beskyttet. Du kan ikke kopiere og bruke tekst i sin helhet uten tillatelse, men du kan sitere kortere utdrag.
- Bruk av andre bedrifters merkenavn i Google AdWords (for å få flere klikk) er ikke god forretningsskikk, og kan rammes av varemerkelovens §4. Norwegian ble felt for dette.
- Henter du inn kontaktopplysninger gjennom skjemaer på nett, må du huske på å være i samsvar med GDPR og innhente samtykke fra brukeren. Samtykket skal være frivillig, informert og utvetydig.
Det kan være mange gråsoner i digital markedsføring, og enkelte selskaper tar sjanser vel vitende at det de gjør er på kanten. Her er «Flauhetsskalaen» et nyttig verktøy. Hvor flau vil du bli om du blir tatt? Det spørsmålet koster langt mindre å stille enn å ringe en advokat.