Det er en ubehagelig tanke å tenke, men den bør tenkes: Hva gjør du hvis forretningspartneren din dør? I dette innlegget deler jeg mine erfaringer da min partner og livsledsager, Sverre Holen, fikk uhelbredelig kreft, og hvilke kritiske spørsmål du som bedriftseier bør stille deg i dag.
Det var i Spania i 2000 jeg møtte han som skulle bli både min ektemann og forretningspartner, Sverre Holen.
Jeg var den gang leder av et vikarbyrå i Tyskland, mens han var konsulent og hadde tatt seg et frihalvår. Ideen med interimledelse var hans, og sammen la vi planene for det som ble selskapet Interimleder. Vi vurderte oppstart både i Tyskland og i Norge, inntil vi til slutt besluttet å satse på Norge og på hverandre.
Det skulle bli en spennende reise i en spennende bransje, som den dag i dag fascinerer meg, da man kommer i kontakt med og blir kjent med så mange dyktige ledere. En lederegenskap, som ofte blir trukket frem i ledelseslitteraturen, er evnen til å forutse eller predikere fremtiden, og det er hva dette innlegget handler om.
LES OGSÅ: Generasjonsskifte – Hvem stoler du på når virksomheten skal leve videre?
Dødsdommen
I 2011 fikk nemlig Sverre diagnosen kreft. I starten trodde vi han ville bli frisk med den rette behandlingen, men sommeren 2013 kom sjokkbeskjeden: Sverre hadde livstruende kreft med spredning, og legene sa at den var uhelbredelig.
Det er mange tanker som raser gjennom hodet når man får en slik beskjed, og det er mange følelser som settes i sving. Men i dette innlegget vil jeg fokusere på de rasjonelle avgjørelsene vi måtte ta, ansikt til ansikt med den kritiske situasjonen.
Vi vurderte først å selge selskapet, og begynte å gjøre forberedelser for dette, med due diligence, utforming av prospekt og alt som skulle til. Men etter hvert la vi de planene på hylla og bestemte oss for å drive selskapet videre med tanke på å sikre fremtiden til sønnen vår, Anton, som da bare var fire år gammel.
Viktige valg
Men vi trengte å gjøre endringer, for Sverre satt både som styreleder og daglig leder. Det vi gjorde var å hente inn en erfaren næringslivsleder, Stig Herbern, som i 2013 tok over som styreleder for selskapet. Han var en vi begge hadde tillit til, og han leder fremdeles styret.
Sammen tok vi beslutningen om å overlate ledelsen av selskapet til Vegard Rooth, som også fikk muligheten til å bli medeier. Han tiltrådte i januar 2015. Vi hadde da avlastet Sverre og fått inn to svært dyktige personer som kunne sikre den videre utviklingen av selskapet.
Da Sverre gikk bort, i januar 2017, hadde planleggingen vi sammen la i de fire årene før, lagt et grunnlag som bidro til at det året ble det beste noen sinne for Interimleder. Vi fortsatte satsningen på inbound marketing og firmabloggen, hvor Sverre var primus motor og hadde skrevet 126 av artiklene. Vi innledet sterkere relasjoner til internasjonale samarbeidspartnere, og vi satset på events, nærmere bestemt Interimdagen, som arrangeres for andre gang i 2018, den 31. januar.
At vi lyktes er også takket være det nettverket av nøkkelpersoner Sverre og jeg hadde tiltro til, som styreleder, revisor, advokat, ledelse og kolleger i selskapet. Jeg vil spesielt nevne mine kollegaer Tor Hansen og Rolf Henrik Svendsen, som har spilt betydelige roller.
En annen beslutning Sverre og jeg tok, var at hans aksjepost skulle gå direkte videre til Anton. I og med at han kun var 7 år da faren døde, sitter jeg som verge og forvalter hans aksjepost frem til han er myndig.
Still deg selv disse spørsmålene
Mye var mulig å legge til rette for i vårt tilfelle, fordi vi hadde tid på oss. Det er jeg veldig takknemlig for. Men i mange tilfeller er det ikke slik. Døden kan inntreffe plutselig og uten forvarsel, og det må vi som eiere og ledere ta høyde for.
Er du bedriftseier og eier selskapet sammen med andre, så ta deg tid til å stille følgende viktige spørsmål:
- Hva skjer med bedriften dersom partneren min skulle dø?
- Hvordan vil det påvirke deg og familien din, og ikke minst partnerens familie?
- Kan det oppstå konflikter rundt selskapets fremtid og planer mellom deg, andre eiere og den avdødes familie?
- Hva vil skje med relasjonen til leverandører og kreditorer? Vil de tilby de samme betingelsene og den samme kredittiden, eller vi de stramme inn?
- Vil kundene beholde tilliten til bedriftens produkter og tjenester?
- Vil viktige medarbeidere si opp?
Å ta denne jobben nå kan spare deg for mye tid og krefter, som du heller bør bruke på deg selv og dine nære, dersom du brått skulle miste din partner.