Hvilke muligheter og fallgruver bør vi som ledere være klar over når vi skal digitalisere våre virksomheter? Det var rundt 90 ledere interessert i å vite mer om da vi i forrige uke arrangerte seminar om dette temaet sammen med Advokatfirmaet Føyen Torkildsen og MarkedsPartner i «Salongen» i Ibsenkvartalet på C. J. Hambros plass.
Data er «den nye oljen»
At digitaliseringen skaper fantastiske muligheter er det liten tvil om. Potensielt sitter alle virksomheter på store reservoarer av data som kan gi økt vekst og lønnsomhet om man bare evner å hente den opp, utvinne og foredle den. Data kalles med rette den nye oljen!
Samtidig er det fallgruver over alt, så det er viktig at man har jussen på plass og gjør ting ordentlig, så man ikke mister fart i kappløpet mot fremtiden. Næringslivet trenger ledere som kan lede virksomhetene gjennom digitale transformasjoner, som ser mulighetene, men som også vet å unngå synkehullene.
Da vi planla seminar om dette temaet syntes vi derfor det var passende å få med noen av Norges fremste eksperter både på det juridiske og markedsmessige rundt digitalisering, nemlig Føyen Torkildsen og MarkedsPartner, som kompletterer vår posisjon som den ledende leverandøren av interimledere til norsk næringsliv.
Seminaret ble innledet av markedssjef i MarkedsPartner, Erlend Førsund, som viste til en undersøkelse de gjorde med Norstat i februar, hvor det fremkommer at 41 % av norske selskaper har en digitalstrategi for markedsføring og salg. En klar forbedring fra 2017, da DN rapporterte at kun 1 av 5 ledere har en strategi for digitalisering.
Du har ikke tid til å stå stille. Velg retning og hold høy nok fart!
Jeg åpnet med å snakke om vår egen digitale reise og det tankemønsteret man trenger for å lykkes i et næringsliv preget av disrupsjon og et tempo som ikke ser ut til å roe seg. Står man stille for lenge for å tenke seg om, så er konkurrentene raskt over alle hauger. Og om de står og henger, så mister du forspranget. Det er derfor viktig å tørre å stake ut sin egen kurs og holde en høy nok fart, selv om du kanskje ikke vet nøyaktig hvor den fører hen. Den som kommer først til fremtiden, er den som lager fremtiden.
Les også: Modige, bærekraftige investeringer og ledelse er fremtiden
Se min presentasjon her:
To digitaliserings-fallgruver du må unngå
Advokat og partner i Føyen Torkildsen, Knut Olav Fiane, loste oss gjennom noen av fallgruvene det er viktig å vite om. Han ser hovedsakelig to utfordringer hos bedrifter som skal digitalisere – det økende veldet av avtaler bedrifter må forholde seg til, og myten om at man må signere på standardvilkårene til de store leverandørene.
Fiane sier at det inngås langt flere, men mindre, avtaler enn før. Avtaler inngås av enkeltansatte som ikke nødvendigvis har kompetanse til å vurdere disse, og bedriften blir bundet opp i et avtaleverk som de ikke en gang kjenner. Dette må ledere få kontroll på.
Når man så inngår avtaler, spesielt skybaserte avtaler som del av en digitaliseringsprosess, er det mange som tror at man bare skal signere på standardvilkårene fra de store leverandørene. Det bør man ifølge Fiane ikke gjøre uten å ha satt seg inn i hva man aksepterer. Det kan ha ganske store konsekvenser på en mengde områder. Har man et minimum av forhandlingsmakt, så har man mulighet til å forhandle med Google, Microsoft og Amazon, mener Fiane.
Advokatfullmektig i Føyen Torkildsen, Jarle Langeland, ga oss deretter et innblikk i de regulatoriske føringene man må forholde seg til i en digitaliseringsprosess. Disse vil variere ut fra om man eksempelvis jobber innen helse, finans eller ekom. Noe som derimot gjelder for alle er GDPR og EUs forordninger for behandling av personopplysninger.
Se presentasjonen til Knut Olav Fiane her:
Gå på gullgraving i egen organisasjon!
Forretningsrådgiver i MarkedsPartner, David Aleksandersen, hjelper til daglig ledere med å skape vekst gjennom å utnytte potensialet i nye digitale verktøy og metoder, og ga oss et spennende innblikk i mulighetene som ligger foran oss. Igjen er det viktig at vi kommer i gang, at vi skaffer oss den riktige kompetansen og de riktige verktøyene, og begynner å bruke de enorme mengdene av data som vi allerede sitter på. Her ligger det skjult mye gull, som kan gi virksomheten det den trenger for å løfte markedsføring, salg og kundeservice opp på et høyere nivå.
Se presentasjonen til David Aleksandersen her: