Hvordan bli en mer «digital» leder

Av Vegard Rooth 15. oktober 2019

Finne meg på

Vegard Rooth på seminar om hvordan bli en mer digital lederHvilke muligheter og fallgruver bør vi som ledere være klar over når vi skal digitalisere våre virksomheter? Det var rundt 90 ledere interessert i å vite mer om da vi i forrige uke arrangerte seminar om dette temaet sammen med Advokatfirmaet Føyen Torkildsen og MarkedsPartner i «Salongen» i Ibsenkvartalet på C. J. Hambros plass.

Data er «den nye oljen»

At digitaliseringen skaper fantastiske muligheter er det liten tvil om. Potensielt sitter alle virksomheter på store reservoarer av data som kan gi økt vekst og lønnsomhet om man bare evner å hente den opp, utvinne og foredle den. Data kalles med rette den nye oljen!

Samtidig er det fallgruver over alt, så det er viktig at man har jussen på plass og gjør ting ordentlig, så man ikke mister fart i kappløpet mot fremtiden. Næringslivet trenger ledere som kan lede virksomhetene gjennom digitale transformasjoner, som ser mulighetene, men som også vet å unngå synkehullene.

Da vi planla seminar om dette temaet syntes vi derfor det var passende å få med noen av Norges fremste eksperter både på det juridiske og markedsmessige rundt digitalisering, nemlig Føyen Torkildsen og MarkedsPartner, som kompletterer vår posisjon som den ledende leverandøren av interimledere til norsk næringsliv. 

Seminaret ble innledet av markedssjef i MarkedsPartner, Erlend Førsund, som viste til en undersøkelse de gjorde med Norstat i februar, hvor det fremkommer at 41 % av norske selskaper har en digitalstrategi for markedsføring og salg. En klar forbedring fra 2017, da DN rapporterte at kun 1 av 5 ledere har en strategi for digitalisering.

Du har ikke tid til å stå stille. Velg retning og hold høy nok fart!  

Jeg åpnet med å snakke om vår egen digitale reise og det tankemønsteret man trenger for å lykkes i et næringsliv preget av disrupsjon og et tempo som ikke ser ut til å roe seg. Står man stille for lenge for å tenke seg om, så er konkurrentene raskt over alle hauger. Og om de står og henger, så mister du forspranget. Det er derfor viktig å tørre å stake ut sin egen kurs og holde en høy nok fart, selv om du kanskje ikke vet nøyaktig hvor den fører hen. Den som kommer først til fremtiden, er den som lager fremtiden.

Les også: Modige, bærekraftige investeringer og ledelse er fremtiden


Se min presentasjon her:

 

To digitaliserings-fallgruver du må unngå

Advokat og partner i Føyen Torkildsen, Knut Olav Fiane, loste oss gjennom noen av fallgruvene det er viktig å vite om. Han ser hovedsakelig to utfordringer hos bedrifter som skal digitalisere – det økende veldet av avtaler bedrifter må forholde seg til, og myten om at man må signere på standardvilkårene til de store leverandørene.

Fiane sier at det inngås langt flere, men mindre, avtaler enn før. Avtaler inngås av enkeltansatte som ikke nødvendigvis har kompetanse til å vurdere disse, og bedriften blir bundet opp i et avtaleverk som de ikke en gang kjenner. Dette må ledere få kontroll på.

Når man så inngår avtaler, spesielt skybaserte avtaler som del av en digitaliseringsprosess, er det mange som tror at man bare skal signere på standardvilkårene fra de store leverandørene. Det bør man ifølge Fiane ikke gjøre uten å  ha satt seg inn i hva man aksepterer. Det kan ha ganske store konsekvenser på en mengde områder. Har man et minimum av forhandlingsmakt, så har man mulighet til å forhandle med Google, Microsoft og Amazon, mener Fiane.

 

Advokatfullmektig i Føyen Torkildsen, Jarle Langeland, ga oss deretter et innblikk i de regulatoriske føringene man må forholde seg til i en digitaliseringsprosess. Disse vil variere ut fra om man eksempelvis jobber innen helse, finans eller ekom. Noe som derimot gjelder for alle er GDPR og EUs forordninger for behandling av personopplysninger.

Se presentasjonen til Knut Olav Fiane her:

 
 
Se presentasjonen til Jarle Langeland her:

 
 

Gå på gullgraving i egen organisasjon!

Forretningsrådgiver i MarkedsPartner, David Aleksandersen, hjelper til daglig ledere med å skape vekst gjennom å utnytte potensialet i nye digitale verktøy og metoder, og ga oss et spennende innblikk i mulighetene som ligger foran oss. Igjen er det viktig at vi kommer i gang, at vi skaffer oss den riktige kompetansen og de riktige verktøyene, og begynner å bruke de enorme mengdene av data som vi allerede sitter på. Her ligger det skjult mye gull, som kan gi virksomheten det den trenger for å løfte markedsføring, salg og kundeservice opp på et høyere nivå.

 

Se presentasjonen til David Aleksandersen her:

 
 

New call-to-action


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle