Det lå an til å bli tidenes beste år for Manshausen. Øyperlen i Steigen har panoramautsikt mot Lofoten og har blitt en yndet reisedestinasjon for opplevelsessøkende med sans for natur og arkitektur. Da korona kom, ble det brått bekmørkt og vi måtte permittere og forberede oss på en ny hverdag. Selv om vi ikke vet hvor lang denne tunellen er, begynner vi å se lyset i andre enden.
Foto: Med vertskapet på Manshausen, Stian Sløgedal og Karoline Roti
Storslått natur og moderne arkitektur
Vi åpnet reiselivsdestinasjonen Manshausen i 2015. Vi tok en sjanse da vi satset på moderne arkitektur istedenfor tradisjonelle rorbuer, men det ga resultater. Fornøyde kunder likte blandingen av design og storslått natur. Vi vant den ene arkitekturprisen etter den andre, og vi ble nedringt av journalister og tv-personligheter som ville presentere «The ultimate hideaway». Å komme i blader som Vouge, Wallpaper, Condenast og Elle er uvurderlig markedsføring for en liten reisebedrift.
I 2018 investerte vi på nytt, bygde flere sjøhytter, oppgraderte konferanserommet og med økt fokus på mat ble kjøkkenet utvidet for mer plass og produksjon. 2020 lå an til det beste året siden oppstarten med cirka 70 prosent belegg på de ni månedene vi har åpent – og stort bedre går det ikke an å få det i reise-Norge.
Les også: Planlegg for kommunikasjon i kriser
Gjennom det verste
Vi ble ikke pålagt å stenge da smellen kom i midten av mars, men resultatet ble det samme. Kundene forsvant så og si over natten, og kanselleringene rant på. Med store kontantutbetalinger på tilbakebetalinger av depositum, og med regninger som uansett løp, ble det for oss, som mange andre, en utfordrende periode likviditetsmessig. Nå har vi klart oss gjennom det vi håper er det verste og er godt i gang med veien videre.
Om vinteren har vi hatt 70 prosent utenlandske gjester og 30 prosent nordmenn. Om sommeren er det motsatt. Da nordmenn ble forespeilet å måtte feriere i Norge i sommer, snudde vi oss raskt og tok kontakt med alle utenlandske gjester for å forsere avbestillinger og frigjøre plass. Det har gitt resultater. De siste to ukene har vi hatt stor pågang av bestillinger fra nordmenn, og sommeren vil antagelig bli fullbooket om kort tid.
Les også: Bærekraft krever mot
Forbereder oss på at utlendingene ikke kommer
For å finne de gode løsningene må man forstå problemet – det er et mantra jeg har brukt på alle mine ekspedisjoner. Utfordringen for Manshausen i denne nye situasjonen er skuldersesongene, hvor vi tradisjonelt har hatt flest utlendinger. Vi vet ikke hvor lenge dette vil vare, og vi vet heller ikke om folk i det hele tatt vil ønske å reise over landegrenser når restriksjonene oppheves. Det vi må forberede oss på er at utlendingene ikke kommer, og vi startet derfor tidlig arbeidet med å gjøre oss mer attraktive for det norske bedriftsmarkedet.
Dette markedet er annerledes enn personmarkedet. Det krever et mer aktivt innsalg, og en mer sømløs organisering med skreddersydde løsninger hvor målet er å gi påfyll av energi og inspirasjon til mange personer samtidig. Naturen i Nord-Norge gir en unik ramme for minnerike avbrekk, men å bli sett som gjest, føle seg verdsatt og få gode opplevelser som sitter i kroppen, er enda viktigere.
Vi har eget konferanserom med plass til 30 personer, men med de nye smitteverntiltakene og en meters avstand er 20 gjester et mer realistisk antall. Det samme gjelder for restauranten og antall rom. Mer plass mellom bordene i restauranten betyr også færre gjester, men for ledergrupper og mindre team tror jeg vi er i en god posisjon. Ute er det nok av plass, og et avbrekk i kajakken eller på en fjelltur er alltid kjærkomment. Vi har også guidede fisketurer, ørnesafari og grotteturer. I tillegg kan jeg stille med foredrag fra mine mange ekspedisjoner, og så får kokken gjøre sitt til å lande prikken over i-en.
Les også: Fire seniorrådgiveres perspektiver på kriseledelse i koronatider
Norges best bevarte hemmelighet
Lofoten har alle hørt om, mens Steigen, som ligger rett på andre siden av Vestfjorden, er kanskje Norges best bevarte hemmelighet. Dette området er fremdeles fylt av urørt natur, en skjermet skjærgård og høye fjell, og med en relativt ukomplisert logistikk til og fra Bodø. Så tror jeg vi skal «stå han av», som de sier i nord. Vi kommer til å bli mer avhengig av det norske markedet fremover, men det er et marked vi kjenner, og da er det lettere å ta de rette grepene. Det gjelder å snu seg i tide og bruke enhver krise til å bli enda bedre. Jeg har i hvert fall trua på at dette skal vi få til, og det er et helt avgjørende utgangspunkt for å lykkes.
Les mer om Manshausen på www.manshausen.no eller følg dem på Facebook og Instagram.