Dagens krav til ledere er relativt udefinert. Konsekvensen er at vi benytter for lite tid til å lede medarbeidere. Tiden brukes i stedet på faglig, økonomisk og administrativt lederskap som betyr at de fleste medarbeidere ikke blir ledet i ordets rette betydning
Ingen kan lære andre mennesker egenskaper som de selv ikke har. For at en person skal lykkes som leder må han først kunne lede seg selv. Lederen bør utvise harmoni, balanse og evne til å hente ut sitt eget potensial. Når lederen kan dette, og bare da, kan slik kunnskap videreføres til andre.
For å få frem det beste i egne medarbeidere er det nødvendig med kunnskap om mennesker på lik linje med at fagpersoner må ha innsikt innenfor et spesifikt fagområde. Følgende punkter beskriver fagområdet for fremtidens ledere:
- Kunnskap om at menneske er jordklodens største følelsesstyrte organisme, og at de tar sine beslutninger basert på følelser
- Kommunikasjonsroller når man kommuniserer - avsender og mottagers ansvar
- Kommunikasjonsformer, verbal og nonverbal
- Høy grad av assosiasjonsevne og evnen til å omsette de ansattes innsats til målrettet virksomhet for bedriften
- Forstå hvordan speile og lede, og konsekvensen av å ikke kunne det
- Høy bevissthet rundt egne sanser
- Selvinnsikt, og en balansert kropp og sjel
- Være bevisst sin historie og ta ansvar for sin egen adferd
- Verktøy og kunnskap om å snu menneskelige negative utfordringer til positivitet og konstruktivt fokus
Den nye lederen er ekspert i kommunikasjon. Han eller hun er en dyktig og aktiv lytter, fortolker og inspirator og evner å få sine ansatte til å føle seg sett og møtt. Gjennom sine medarbeidere når lederen de målene som bedriften fastsetter, og lykkes å få medarbeidere til å gjøre bedriftens mål til sine egne.
Når ansatte bare er motivert av lønn, skårer de dårligere på motivasjon og moral. Felles verdier derimot, utløser bevisst og ubevisst motivasjon og samhørighet. Når de rundt deg er drevet av de samme verdiene, tar de selv ansvar for egen motivasjon og får eierskap til målsetningene. Da blir gleden av å få lov å gjøre det de gjør, den største betaling. Penger er ikke lenger motivator nummer én.
For å påvirke mennesker på denne måten, kreves en utvidet menneskekunnskap som dagens ledere sjeldent har. Det kreves at den nye lederen har innsikt til å fortolke og inspirere uansett hvilke holdninger medarbeiderne har.
Alder, kjønn, utdannelse, stilling og kultur har ingen betydning, fordi det handler om å forstå hvordan mennesker blir som de er. Det handler om hvordan de motiveres og hvordan de kan forandre holdninger til bedriftens og individets beste.
Dersom en leder ikke klarer å samle medarbeiderne rundt et felles mål, kan det føre til uklarheter, demotivasjon og en tungdrevet organisasjon, som igjen betyr at stressnivået, sannsynlighet for sykdom, ulykker og utbrenthet øker.
LES OGSÅ: Burde du kvitte deg med noen av lederne dine?
Fremtidslederens arbeidsoppgaver
Overordnet dreier det seg om å hente ut maksimalt potensiale hos egne medarbeidere og fokusere deres innsats mot bedriften mål.
Mennesket og kollegaer er altså en organisme, og hovedmålet til en leder er å forstå hvordan denne organismen fungerer i forhold til seg selv, til kommunikasjon, motivasjon, frykt og glede.
Når denne kompetansen er til stede kan lederen jobbe med å gjøre medarbeideren operativ i forhold til stillingsinstruksen, bedriftens visjon, mål, og medarbeiderens egen målsetning.
Fremtidens leder:
- Har høy EQ og forutsetninger til å forstå, og få medarbeiderne til å føle seg sett og møtt
- Har individuelle utviklingsplaner for medarbeiderne
- Har evne til å inspirere medarbeiderne
- Får sine medarbeidere til å yte opp mot sitt potensial
- Har potensial til å skape resultater som ikke er vist tidligere
- Har potensial til å lykkes bedre enn ledere med gamle lederfilosofier