For et par måneder siden hadde jeg et hyggelig kaffemøte med en av de med mest ansvar for innovasjon i forsikringsbransjen i dette landet. Vi diskuterte elementene som gjør at innovasjon lykkes i et silopreget miljø, og hvordan man får det til å fungere.
På slutten av samtalen endte vi opp med å snakke selvfølgelig om rollen som toppledere og administrerende direktører har, eller bør ha, i innovasjonsprosesser. Hva skal de vite, hvordan skal de oppføre seg og hvilke egenskaper skal de bygge på? Etter en interessant samtale endte vi opp med tre hovedtrekk som denne typen ledere bør ha.
1. De må kunne teknologi
Dette betyr ikke at de må vite hvordan man koder, eller at de må kjenne til fysikkens mest intrikate lover. De bør imidlertid vite hvilke teknologier som gjelder for deres produkter, tjenester og forretningsmodeller. De bør også vite hva disse teknologiene kan gjøre, og hva de ikke er i stand til å levere. Hvor mye er ekte, og hvor mye er «hype». Sist, men ikke minst, hvordan vil disse teknologiene utvikle seg, og hvordan kan de påvirke virksomheten? Å ikke kunne teknologi kan gjøre beslutningstakere til enkle ofre for hensynsløse konsulenter, eller forsinke kritiske beslutninger til det er altfor sent.
LES OGSÅ: Innovasjon krever erfarne ledere
2. De må ha kjennskap til innovasjonsverktøy
Disse lederne må også kunne om grunnleggende innovasjonsverktøy. Hver toppleder burde ha gått gjennom en hands-on øvelse i Business Model Canvas. De bør kjenne essensen av det som utgjør et konkurransefortrinn. De bør vite hvordan de skal definere innovasjonsfokusområdene for deres firma, og hvordan de skal involvere kjernevirksomheten i innovasjonsprosessen. Konsepter som nettverkseffekter og lean startup bør være velkjente, så vel som faren for å presse innovasjon uten et klart formål.
3. De må vite hvordan de skal kommunisere
Til slutt må de vite hvordan de skal kommunisere. Det er forståelig at så mange ansatte reagerer på digitaliseringsbølgen med frykt, om ikke med sinne. Budskapet de får fra media nesten til daglig er at roboter og digitale teknologier snart vil gjøre dem overflødige.
Er det rart de ansatte er skeptiske?
En kunnskapsrik leder vil ta opp disse problemene og snakke med de ansatte. Han eller hun vil få dem til å forstå at uten fremtidsrettet digitalisering og innovasjon vil selskapet de jobber for sannsynligvis ikke kunne eksistere i lengden. Samtidig bør en ansvarlig administrerende direktør investere i sine ansatte (de er den mest verdifulle ressurs, er de ikke?) og gi dem muligheten til å tilpasse seg og lære, før det er for sent for dem.
I tillegg er kommunikasjon et ekstraordinært verktøy for å håndtere kapitalmarkedet, skaffe seg de beste talentene, tiltrekke seg de beste forretningspartnerne, og få kundene til å foretrekke selskapets produkter. Se på Elon Musk og Tesla, eller Jeff Bezos og Amazon. Deres firmaer leverer negative (eller veldig magre) bunnlinjer. Likevel gjør deres historiefortelling det mulig for dem å vokse, tilegne seg ny kapital når det er nødvendig, og holde en mye høyere aksjekurs enn resultatet i disse selskapene burde tillate.
Konklusjon: Norske ledere har fremdeles en lang vei å gå
Etter min erfaring har norske ledere, konsernsjefer og styremedlemmer fortsatt en lang vei å gå. Daglige operasjoner konsumerer enorme mengder energi. Imidlertid vil jeg nevne igjen det jeg skrev et par avsnitt tidligere: Uten digitalisering og innovasjon kan selskapet du jobber for ikke eksistere på sikt. Sannsynligvis heller ikke jobben din eller din karriere.