5 vanlige feil ved salg av bedrift

Av Sverre Holen 2. juli 2015

Vanlige_feil_ved_salg_av_bedrift

Når vi som bedriftseiere kommer i den situasjon at vi skal selge bedriften, kan det oppstå situasjoner som vi ikke har tenkt over. I dette innlegget ser jeg nærmere på fem feil som ofte gjøres.

Hva får jeg betalt for bedriften min?

De første tankene som slår oss når vi vurderer å selge bedriften er: "Hva er bedriften verdt?" og "Hva kan jeg få for den?" Naturlig nok - vi har jo lagt ned mye tid og krefter i å bringe bedriften dit den er i dag. Da er det jo om å gjøre at vi også får betalt så godt som mulig for det vi har lagt ned av jobb. Her følger fem feil du bør unngå å gjøre for å oppnå en god pris og et salg som gir deg godfølelsen.

1) Starter planleggingen for sent

Dette kan ikke gjentas nok. Har du begynt å tenke på å selge bedriften trenger du 1-3 år for å gjøre den klar for salg. Ikke gå direkte til en megler (eller andre som lever av å selge bedrifter) uten at du har gjort et grundig forarbeid. Slurver du her vil du garantert ikke få den prisen du ønsker deg!

2) Lar være å analysere nåsituasjonen i bedriften nøye

For at du skal få en god pris på bedriften må den være "ship-shape". En kjøper som skal gjøre en due diligence skal ikke kunne finne forhold som gjør at prisen reduseres vesentlig. Det betyr at du må gå nøye gjennom alle forhold i bedriften. Det er som regel smart å ta med noen utenfra i dette arbeidet. Som bedriftseier og leder blir man ofte ganske husblind.

3) Tar ikke tak i forbedringspunktene

Du finner garantert forbedringsområder når du gjennomgår bedriften din. Det kan være på driftsmessige områder, men også når det gjelder legale forhold, avtaler, etc. Da er det viktig at du gjør noe med disse punktene. Ikke tro at alt løser seg. Du må sette inn ressurser på å optimalisere disse punktene slik at bedriften fremstår profesjonell og interessant for en eventuell kjøper.

4) Sjekker ikke ut skattemessige hensyn

De skattemessige forholdene avhenger av hvordan bedriften er organisert, om det er flere selskaper, om eiendom er et eget selskap, etc. Det er viktig at du tar kontakt med dyktige mennesker som kan rådgi deg på dette området. Endringer må gjøres i god tid før salget slik at det ikke blir en gjennomskjæring.

5) Slepphendt håndtering av dokumenter og data

Det er viktig å ha orden i "sysakene", og til enhver tid kunne hente fram nødvendig dokumentasjon. Dette har både med sikkerhet og orden/effektivitet å gjøre. Sørg for at alle vesentlige dokumenter og avtaler er samlet på ett sted i datasystemet ditt. Den nye eieren vil sette pris på det og det vil du selv også.

Tips: Hvordan velge riktig samarbeidspartner ved salg

Det finnes mange selskaper som jobber med kjøp og salg av bedrifter, og det er ikke alltid enkelt å vite hvem man skal kontakte. Snakk gjerne med flere for å høre hvordan de jobber og hvor godt de eventuelt kjenner den bransjen du jobber i.

Husk at du også selv må være aktiv i salgsprosessen. Det er du som kjenner situasjonen best og som raskt kan vurdere om det er aktuelt at ansatte overtar, eller om man bør henvende seg til samarbeidspartnere eller konkurrenter.

Når man nærmer seg aktuelle kjøpere må du vurdere hva som skal til for å få best pris. Ofte er det slik at du som eier/leder må være med 2-3 år etter salget for å få den beste prisen. Salgsprisen kan også gjøres avhengig av hva som da skjer i de neste 2-3 årene. Det vil si at du ikke får utbetalt hele beløpet med en gang. I en slik situasjon må du vurdere om du er interessert i dette og om du tror på at kjøper vil tilføre kompetanse/ressurser som gjør det mulig å oppnå de mål som settes.

Oppsummering

Å selge bedriften er ikke et venstrehåndsarbeid, hvis du ønsker å få den prisen du mener den er verdt. Det ligger mange snubletråder i denne prosessen og den krever full oppmerksomhet fra deg hele veien. Lykke til!

Les mer om hva vi tilbyr eller kontakt oss

Temaer: Selge bedrift


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Interimdagen 2021 - se program og meld deg på

Siste innlegg