Bloggåret 2016 – disse artiklene var dere mest opptatt av

Av Vegard Rooth 10. januar 2017

Finne meg på

En oppsummering av de mest leste sakene på Interimlederbloggen i 2016.I løpet av 2016 publiserte vi femti innlegg på bloggen. Hvilke titler gav dere mest lyst til å lese mer? Hvilke innlegg fikk flest delinger i sosiale medier? Hvilke temaer var mest populære via søk? Her er en oppsummering av artiklene som interesserte og engasjerte flest av våre lesere i året som gikk.

Evner og egenskaper mest lest i sosiale medier

Gjesteblogger Runar Heggens innlegg i mars, Ledelse og den sjette sans, var årets desidert mest leste artikkel i sosiale medier. Trafikken fra sosiale kanaler gjorde det også til årets mest leste blogginnlegg totalt sett. Under den litt mystiske tittelen ligger det en sak som handler om karaktertrekk man kanskje ikke først og fremst forbinder med ledere. Runar Heggen tegner et godt og viktig bilde av introverte og sensitive ledere, som han kaller «den stille styrken». En viktig artikkel som fortjener alle sine lesere og delinger!

Den nest mest leste saken i sosiale medier i 2016, og nummer to på lista over mest leste blogginnlegg totalt sett, tar også for seg leders evner og egenskaper. Gjesteblogger Morten Rand skrev i august saken Morgendagens ledere burde ha spisskompetanse innen disse områdene. Tittelen kan kanskje lede til deg til å tro at saken dreier seg om formell kompetanse du må tilegne deg for å henge med i tiden, men det er ikke tilfelle. Derimot er det en sak som handler om å se, høre og lede medarbeidere på en måte som får fram det beste i dem. Anbefales varmt!

Populær «sjekkliste» for HR-sjefer

Bronseplassen i sosiale medier gikk til artikkelen Slik blir du en HR-sjef å regne med, ført i pennen av Mr. Interimleder Sverre Holen. Med «en passe dose salt og pepper» typisk Sverre, tar han for seg HR-sjefers utfordringer og muligheter.

Basert blant annet på erfaringer fra den ekstraordinære etterspørselen vi hadde etter nettopp kompetente HR-ledere i 2016, gir han flere nyttige råd til HR-sjefer som ønsker å bli «regnet med», både i egen organisasjon og i framtidens arbeidsmarked.

Artikkelen ble publisert i slutten av september, og rakk å klatre til en femteplass på lista over mest leste saker før 2016 var omme.

Styredrift i mindre selskaper og familiebedrifter – gjenkjennelige utfordringer?

På henholdsvis 3. og 6. plass på lista over mest lest i 2016 finner vi to blogginnlegg av Sverre som handler om styredrift:

Selskapsstrukturen i Norge består jo vesentlig av mindre og mellomstore selskaper, hvorav mange er familieeide. Kanskje er det rett og slett mange av dere som kjenner seg igjen i både situasjoner og spørsmål som Sverre tar for seg i disse innleggene. Forhåpentligvis har dere da også fått noen nyttige råd.

Daglig leder slutter brått – hva er mulighetene?

Når lederstolen plutselig står tom, er en første mulighet å søke råd på Google. Mange av de som gjorde nettopp det i fjor, har kommet til Sverre sitt blogginnlegg fra juni 2015 som beskriver fem alternative løsninger på akutt CEO-mangel.

Det fjerde mest leste blogginnlegget i 2016 var altså skrevet året før. Noe av det som er morsomt med blogging, og som eksempelet over illustrerer, er at noen artikler bare blir mer og mer lest over tid. Når noen søker på nett etter innhold knyttet til akutt ledermangel, dukker vårt blogginnlegg oppi trefflisten, og får en jevn strøm av besøkende.

Mange som vil unngå å gjøre feil ved salg av bedrift

Et annet eksempel på et 2015-innlegg som har fått mer og mer trafikk med tiden, er innlegg nummer 9 på lista over mest leste innlegg i 2016, 5 vanlige feil ved salg av bedrift. Innlegget handler om – vel, det sier seg jo selv.

For moro skyld har jeg lyst til å vise dere hvordan trafikkutviklingen til dette blogginnlegget ser ut, fra det først ble publisert i juli 2015, til og med utgangen av desember 2016:

Trafikkutvikling_5-feil.jpgDet grønne feltet er besøk som har kommet via såkalte organiske søk, først og fremst i Google. De som for eksempel søker «salg av bedrift» får opp vårt blogginnlegg som et treff, og kan velge å lese saken vår. Dette skjedde, som dere ser over, en hel del ganger i siste halvår 2016.

Hvorvidt det har blitt solgt flere eller færre bedrifter basert på Sverres råd, sier våre statistikker dog ingenting om!

Bedriftskultur à la Kaare Frydenberg

I løpet av de siste månedene i 2016 hadde vi gleden av å publisere hele tre artikler om bedriftskultur på bloggen, signert vår kloke og erfarne gjesteforfatter Kaare Frydenberg.

Kaare Frydenberg er en leder som brenner for bedriftskultur. Han har mange års erfaring med arbeid og effekter av tiltak på dette området, og det er mange som har mye å lære av hans observasjoner og kunnskap. I sine tre bloggartikler minner han oss blant annet på at det vi gjør som ledere, er langt viktigere enn det vi sier.

Mange av dere fant glede i å lese Kaares innlegg i 2016, hvilket plasserte dem på henholdsvis 7., 8. og 13. plass på mest-lest-lista. Dette er veldig bra plasseringer, tatt i betraktning den korte tiden disse artiklene faktisk lå ute i 2016. Kaares innlegg finner stadig nye lesere, og det blir spennende å gjøre en ny opptelling etter hvert.

Hvordan blir bloggåret 2017?

Vi har som mål at vi også i 2017 skal publisere saker på Interimlederbloggen som interesserer, engasjerer og gir nytteverdi til våre lesere. Noe blir nytt, av både temaer og forfattere, og vi vil bestrebe oss på å gjøre mer av det vi vet at dere liker.

Takk for at dere følger bloggen vår videre!

Temaer: Selge bedrift, Interimledelse, Ledelse


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle