Den digitale syretesten

Av Narve Karlsen 26. mars 2020

Finne meg på

Den digitale syretestenKorona-viruset har ikke gjort bredbåndet vårt smalere – det er nett nok til alle. Når den unnskyldningen er feid av banen, står vi bare igjen med oss selv. Det er nå det viser seg hvor digitale vi er, og om vi har lykkes med digitaliseringsprosjektet vårt. Kanskje barna våre var bedre forberedt på denne krisen enn oss?

Nasjonal handlekraft i en stresset situasjon  

Den siste tiden har de digitale løsningene våre virkelig fått kjørt seg. NRK sender egne programmer med kunnskapsinnhold tilpasset grunnskolen, som en støtte til de digitale plattformene skolesektoren allerede har tatt i bruk. Det ser ut til at det meste går greit, men at det har vært knirkefritt kan man ikke påstå. Det kan man heller ikke forvente – for hvem hadde sett for seg at vi skulle komme i en slik situasjon?

Jeg stoler på at myndighetene og ledelsen i helse-Norge, som er betalt for å planlegge «worst case»-scenarioer, har forutsett en mulig pandemi. Jeg synes i alle fall de gjør en formidabel jobb. Ikke alle beslutninger har vært like veloverveide og gode, men de har vist evne til å ta tøffe avgjørelser i en svært stresset situasjon. De er tross alt bare mennesker, de også, selv om de jobber i et umenneskelig tempo, dag og natt, uke etter uke. Beslutningene som tas viser nasjonal handlekraft i en stresset situasjon.

Les også: Omstilling eller krise: En interim kommunikasjonsleder kan avgjøre

Dugnadsånden lever i beste velgående

Jeg føler stor takknemlighet til alle som hver dag  gjør en formidabel innsats for å begrense smittespredningen så mye som mulig: rengjørings- og helsepersonell, beredskapspersonell som politi, sivilforsvar, brannvesen og heimevern, for å nevne noen.

For ikke å snakke om de virksomhetene og menneskene som jobber iherdig for å holde nettverkene i drift, slik at vi kan benytte hjemmekontor, Skype, Teams og lignende løsninger nærmest bekymringsløst.

Vi kan ta vare på hverandre uten å ta på hverandre, som statsministeren så fint sa det. Dugnadsånden vi er så kjent for her i Norge lever fremdeles i beste velgående. Tusen takk for innsatsen!

Nå kan vi lære av de unge

Barna får undervisning på den iPad-en eller PC-en vi som foreldre så ofte ber dem legge vekk. Vi ber dem legge bort digitale medier, og heller tilbringe mer tid med sine venner på ordentlig. Nå viser det seg at det er nettopp barna som er den brukergruppen som er best forberedt på en hverdag med lite fysisk kontakt med andre mennesker.

Jeg utelukker ikke at det kan skyldes at de allerede har «trent og øvd» utrettelig på nettopp å bruke sosiale medier som en interaksjons- og kommunikasjonsform.

Les også: Interimledelse er lederskapets elitedivisjon

Flaskehalsen er bedriftenes egne løsninger

Fiber, bredbånd og telefoni har, så vidt meg bekjent, fungert utmerket til tross for en ekstrem belastningsøkning.

En nettleverandør påpekte nylig at belastningen var uvanlig høy, men at kapasiteten på «linjene» ikke var et problem, og at de hadde «plenty» å gå på. Om folk opplever «lagging» når de skyper eller jobber hjemmefra via servere, skyldes det som regel at bedriftene ikke har oppgradert sine systemer tilstrekkelig.

Flaskehalsen er altså ikke linjene, men virksomhetens egne løsninger.

Da kan det stilles spørsmålstegn ved hvorvidt virksomhetene (både offentlige og private) har gjennomført en digitalisering som har vært god nok, både strategisk og operasjonelt.

Det er ikke helt overskyet

Mange er bekymret for hva som kommer til å skje med arbeidsplassene deres som følge av Korona-krisen. Det er det ingen som vet, og de som påstår å vite, bør vi nok ikke lytte til. Situasjonen er uoversiktlig, men om vi alle gjør det vi kan for å begrense smitten, vil vi komme tilbake til den «nye normalen» raskere. Jeg tror den nye normalen vil være annerledes enn den vi kjenner fra før.

Er det bare mørke skyer på himmelen for tiden? Nei, det er ikke det. Noen bransjer ser en formidabel oppsving på omsetningen. Da tenker jeg ikke bare på de som selger smittevernutstyr, joikakaker og dopapir. Jeg tenker mer på de virksomhetene som har godt etablerte e-handelsløsninger og deres underleverandører.

Nettbutikken er åpen hele døgnet, så man kan bestille alt mellom himmel og jord, det være seg, mat, klær, byggevarer, biler og make-up (viktig selv i karantene om man skal skype), for å nevne noe. Om du ønsker, kan du bestille digital visning på drømmehuset via eiendomsmegleren. Min lokale fargehandel sendte meg en hyggelig e-post om at jeg kan bestille tapet, maling og det jeg måtte trenge, for å benytte en eventuell karantenetid til oppussing. Jeg ringer, de bringer. Ikke spesielt digitalt, men unektelig nytenkende.

Les også: Krisehåndtering og kriseledelse: Et intervju med Arne Roland

Nå vil mange flere tenke nytt om mye

Å tenke nytt og utfordre de etablerte løsningene er noe vi må gjøre hele tiden. Situasjonen vi er i nå vil skape mye kreativitet og nytenkning. Dette vil utvilsomt bringe oss videre, så lenge vi ikke river den gamle broen før den nye er på plass.

Vi i Interimleder har også forsøkt så godt vi kan å bidra på den nasjonale, ja nærmest globale, dugnaden for å hindre smittespredningen. Vi har den siste uken jobben tett sammen, ikke fysisk, men gjennom digitale plattformer. Vi benytter interne kontorstøttesystemer som vi har tilgang til via servere for å registrere aktivitetene våre. Alle intervjuer av nye kandidater og kundemøter gjøres via Skype eller Teams. Vi kjører morgenmøter over en kopp kaffe fra hvert vårt hjemmekontor. Dette har gjort det mulig for oss å opprettholde den sosiale delen som er en så viktig komponent i et fortreffelig team, men det  har også resultert i at vi har hatt bortimot normal «produksjon» så langt. Vi jobber utrettelig med å til enhver tid skaffe oppdragsgiverne våre den riktig lederprofilen for deres behov. At det er spennende tider, er det ingen tvil om.

Vi får alle ta lærdom av de erfaringene vi gjør oss nå, slik at vi alle er bedre forberedt neste gang vi møter på krevende utfordringer.

Jeg ønsker deg lykke til. Akkurat nå sier vi ikke «måtte den beste vinne». Nå «tar vi en for laget» og sørger for at vi alle lander trygt på beina igjen. Det er nok til det beste for oss alle.

Det er ikke bare typisk norsk å være god. Det er typisk norsk å være gode mot hverandre!

Se videoene fra interimdagen 2020

Temaer: digitaliseringsledelse


Narve Karlsen's photo

Av: Narve Karlsen

Narve Karlsen er seniorrådgiver i Interimleder. Han har lang bakgrunn som leder både nasjonalt og internasjonalt og har solid erfaring innen omstillings- og endringsledelse. Narve har også vært foreleser ved Handelshøyskolen BI.

Følg på LinkedIn

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

New Call-to-action

Siste innlegg