Er erfaring nøkkelen til å løse komplekse omorganiseringer?

Av Sverre Holen 26. juli 2016

erfaren_leder-936807-edited.jpgEldre arbeidstakere får mye mediaplass om dagen. Jeg har også skrevet flere blogger om emnet, som mange av dere har lest. Jeg er nå lei av ordet "eldre". Mer interessant er ordet "erfaring" - så kan man glemme aldersbegrepet. Jeg er fortsatt like overbevist om at erfaring er et nøkkelord for å lykkes i komplekse endringsprosesser.

Din erfaring er ikke nødvendigvis interessant for andre

At man har gjort de samme tingene i 10 år, betyr ikke nødvendigvis at man har en erfaring som er anvendbar i andre bedrifter. Har du derimot vært leder i forskjellige typer situasjoner - utviklet deg og hjulpet virksomhetene du har arbeidet i - kan bakgrunnen din også være interessant for andre virksomheter. Som interimleder må du ha en erfaring som spenner over et stort spekter - og gjerne fra forskjellige kulturer. Skal du gjøre en endringsprosess i en bedrift, må du ha gjort det før – og lykkes med det. Først da blir du den ressursen bedriften trenger.

> Les også: Ledelse og endringsledelse - lettere sagt enn gjort

Min overbevisning

All min erfaring(?) tilsier at de som skal inn for å løse komplekse situasjoner/omorganiseringer i en bedrift, har best forutsetninger for å lykkes dersom de har gjort tilsvarende oppdrag før. Den som kommer utenfra har på mange måter et godt utgangspunkt:

  • Du har ingen bindinger til mennesker i bedriften fra før
  • Du kommer med nye øyne/andre erfaringer
  • Du har et klart mandat og du konkurrerer ikke om fremtidige jobber.

På den annen side er det også store utfordringer:

  • Du skal meget raskt kartlegge situasjonen og finne årsakene til problemene
  • Du skal meget raskt danne deg et bilde av kompetanse, mennesker, ledere, osv.
  • Du skal meget raskt være med å stake ut en strategi sammen med stakeholders
  • Du skal lage mål og implementeringsplaner
  • Du skal gjennomføre disse

Skal du lykkes i en slik situasjon hvor ting haster, må du vite hvordan du skal ta fatt i problemstillingene og hvordan løpet skal legges opp for å komme i mål. Det betyr i praksis at du må ha gjort dette før. Du må vite hvordan du skal oppnå medarbeidernes tillit og utløse den energien som ligger der. Som regel vet medarbeiderne mye om hva som skal til for å lykkes.

Min påstand er derfor at erfaring er gull verdt i slike situasjoner. Det betyr nødvendigvis ikke at du må være 60 år for å lykkes. Men har du ikke vært gjennom slike situasjoner før er sjansen for å mislykkes ganske så stor.

 

Snakk med en ekspertKontakt oss for en uforpliktende samtale

 

Temaer: Ledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle