Eldre arbeidstakere får mye mediaplass om dagen. Jeg har også skrevet flere blogger om emnet, som mange av dere har lest. Jeg er nå lei av ordet "eldre". Mer interessant er ordet "erfaring" - så kan man glemme aldersbegrepet. Jeg er fortsatt like overbevist om at erfaring er et nøkkelord for å lykkes i komplekse endringsprosesser.
Din erfaring er ikke nødvendigvis interessant for andre
At man har gjort de samme tingene i 10 år, betyr ikke nødvendigvis at man har en erfaring som er anvendbar i andre bedrifter. Har du derimot vært leder i forskjellige typer situasjoner - utviklet deg og hjulpet virksomhetene du har arbeidet i - kan bakgrunnen din også være interessant for andre virksomheter. Som interimleder må du ha en erfaring som spenner over et stort spekter - og gjerne fra forskjellige kulturer. Skal du gjøre en endringsprosess i en bedrift, må du ha gjort det før – og lykkes med det. Først da blir du den ressursen bedriften trenger.
> Les også: Ledelse og endringsledelse - lettere sagt enn gjort
Min overbevisning
All min erfaring(?) tilsier at de som skal inn for å løse komplekse situasjoner/omorganiseringer i en bedrift, har best forutsetninger for å lykkes dersom de har gjort tilsvarende oppdrag før. Den som kommer utenfra har på mange måter et godt utgangspunkt:
- Du har ingen bindinger til mennesker i bedriften fra før
- Du kommer med nye øyne/andre erfaringer
- Du har et klart mandat og du konkurrerer ikke om fremtidige jobber.
På den annen side er det også store utfordringer:
- Du skal meget raskt kartlegge situasjonen og finne årsakene til problemene
- Du skal meget raskt danne deg et bilde av kompetanse, mennesker, ledere, osv.
- Du skal meget raskt være med å stake ut en strategi sammen med stakeholders
- Du skal lage mål og implementeringsplaner
- Du skal gjennomføre disse
Skal du lykkes i en slik situasjon hvor ting haster, må du vite hvordan du skal ta fatt i problemstillingene og hvordan løpet skal legges opp for å komme i mål. Det betyr i praksis at du må ha gjort dette før. Du må vite hvordan du skal oppnå medarbeidernes tillit og utløse den energien som ligger der. Som regel vet medarbeiderne mye om hva som skal til for å lykkes.
Min påstand er derfor at erfaring er gull verdt i slike situasjoner. Det betyr nødvendigvis ikke at du må være 60 år for å lykkes. Men har du ikke vært gjennom slike situasjoner før er sjansen for å mislykkes ganske så stor.