Hagesenter doblet restaurantomsetningen til £120m i løpet av to år

Av Sverre Holen 7. juni 2016

men-311308_650.pngInterimLeder As har samarbeidspartnere i de fleste land. Russam GMS i UK er en av dem, og de har jobbet med interimledelse siden 1981. I denne artikkelen tar jeg for meg et av deres user cases.

Case fra Russam GMS: Storbritannias største hagesenter dobler restaurantomsetningen til £ 120m i løpet av to år.

Bakgrunn

Terra Firma Capital Partners er et internasjonalt private equity-selskap som eier Wyevale, Storbritannias største hagesenter-operatør. Det består av 140 steder over hele England og Wales og fører kjente merkenavn som Blooms.

Lorenzo Levi, Operational administrerende direktør i Terra, og Kevin Bradshaw, administrerende direktør i Wyevale, så et stort potensiale i å utvikle et mat og drikke-konsept i hagesentrene og skape spennende nye restauranter for kundene.

De tok kontakt med Russam GMS for å finne en mat- og drikkeekspert som var i stand til å gi dem råd om ulike strategiske alternativer, og gjennomføre det valgte programmet for hele nettverket av hagesenterrestauranter.

Hovedmålet var å doble restaurantomsetningen fra 60 millioner pund per år i løpet av to år.

Tiltak

Russam GMS søkte etter en interimleder og fremmet Russell, som på den tiden jobbet som interim visepresident for food retail i M.H. Alshaya Co Group, en ledende internasjonal franchiseoperatør basert i Kuwait.

Russell rullet ut og driftet fem ledende amerikanske matmerkevarer innenfor syv Gulf-land, inkludert The Cheesecake Factory og Starbucks.

Tidligere hadde han hatt ledende administrative roller i mange ledende mat- og drikkeselskaper, inkludert Harry Ramsdens Plc, Regent Inns Plc, Scottish and Newcastle Retail / Spirit Group og Capital Radio Restaurants Plc.

Han var således godt kjent som leder innenfor mat og drikke-sektoren. Russell viste seg å være den ideelle kandidaten for rollen.

Resultatene

Etter en konkurransebasert intervjuprosess ble Russell valgt som leder for restauranter i The Garden Center Group. Han gjorde umiddelbart et godt inntrykk ved å komme ut til restaurantene, analysere driften og gi lederskap og retning til restaurantdivisjonen.

Under oppdraget var en av Russells viktigste prestasjoner å utvikle en ny meny med britiske kvalitetsingredienser. Han registrerte Costa Coffee under en franchiseavtale og utviklet noen innovative, nye konsepter for alle restaurantene. Han ble deretter invitert til å delta i konsernstyret.

Lorenzo Levi:

"Russell er veldig hands-on og fokusert på å levere resultater. Han er flink til å balansere behovene til mange forskjellige og varierte interessenter, noe som er avgjørende i et kommersielt miljø med så raske endringer som i detaljhandel. Vi trengte en mat- og drikke ekspert og vi var imponert over at Russam GMS valgte flere mellomledere som var overkvalifisert for rollen. Russell scoret høyt med sine gode mellommenneskelige ferdigheter. Han var også i stand til å komme med mange nye ideer på bakgrunn av sin erfaring innenfor dette området - særlig med internasjonale prosjekter "

Jason Atkinson, administrerende direktør i Russam GMS:

"Vi er glad for at dette oppdraget var en suksess. Russell har en svært spesialisert kompetanse. Hans kunnskap og erfaring bidro til at The Garden Center Group utviklet den rette strategien, forbedret kvaliteten på sine restauranter, tiltrakk seg nye kunder og oppfylte sine vekstambisjoner. "

Hvis du vil lese mer om hvordan et veletablert interimselskap jobber i UK, kan du se originalen av denne casen, samt andre interessante cases, på: russam-gms.co.uk

Mine kommentarer

Her ser vi et skoleeksempel på hvordan et interimoppdrag foregår. Kunden har tydelig definert oppgaven, målsettingen og mandatet; en viktig forutsetning for å treffe optimalt.

Interimselskapet Russsam GMS la ned jobb i å finne den rette kandidaten akkurat til dette oppdraget. En som har riktig kunnskap og erfaring og som passer inn i kulturen til kunden. Dette er interimlederselskapenes jobb og et vesentlig kriterium for suksess.

Men aller viktigst: Den utvalgte lederen er en gjennomfører -  ikke en som bare analyserer og gir råd. En interimleder skal implementere og gjennomføre det man har blitt enig om. Dette til forskjell fra konsulenter.

Russam GMS lyktes meget godt med dette caset, og alle interimselskaper bestreber seg på nettopp dette: Finne riktig person med rett bakgrunn og som beviselig kan implementere og operativt gjennomføre det man har blitt enig om.

Etter min mening er bruk av riktig interimleder i slike situasjoner den optimale løsningen.

 

 

Last ned gratis guide  Les konkrete erfaringer fra interimledelse

 

 

Temaer: Interimledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle