Har du som eier av en bedrift kommet til skjels år og alder og begynt å tenke på hva du skal gjøre med bedriften videre? Her får du nyttige innspill.
For oss som er bedriftseiere er "hva skal jeg gjøre med bedriften min" et tema som opptar oss mer jo eldre vi blir. I hverdagen har det imidlertid lett for å komme i bakgrunnen i den daglige dont. Det er kanskje her vi gjør den store feilen. Kjenner du deg igjen i denne beskrivelsen, bør du lese dette utdraget fra MENON Business Economics' rapport: "Eierskifter i norsk næringsliv", MENON-publikasjon nr. 4.
I rapporten sier de følgende:
Selgerne utsetter ofte salget av bedriften
Et kjent trekk ved dette markedet er at bedriftseiere starter salgsprosessen for sent. Det er et forhold som gjør at markedet fungerer dårligere enn det ellers kunne ha gjort. Det er flere årsaker til dette.
Personlige eiere som også ofte er gründere er ofte lidenskapelig engasjert i sin virksomhet. De finner stor glede i forretningsdriften, er fanget i en travel hverdag og salg av bedriften blir utsatt. Å selge bedriften, vil også medføre at eierens rolle som gründer, bedriftseier og leder faller bort. Således blir også eierens identitet som utgjøres av disse roller endret. En slik endring kan være vanskelig å akseptere og dermed utsettes eierskiftet.
Eiers tilværelse etter salget bør være en del av vurderingen ved salget. Når selger utsetter salget av bedriften øker risikoen for at verdier kan gå tapt både for selger selv og for samfunnet generelt. Grünfeld og Jakobsen (2006) viser at evnen til å skape verdier gjennom sitt eierskap reduseres når eiere passerer 60 år. Verdien på en bedrift fastsettes gjerne ved å multiplisere bedriftens resultat før skatt med en faktor på for eksempel mellom 5 og 7. Hvis bedriftens resultat reduseres, faller bedriftens verdi med resultatreduksjonen.
Å vente for lenge med salget, kan derfor få store konsekvenser for hvilken pris som kan oppnås og hvilke verdier som skapes i bedriftene.
Selgers ønske om konfidensialitet
Selgerne ønsker ofte at salgsoppdraget skal behandles konfidensielt og dette gjør markedet mindre transparent. Bakgrunnen for dette er at kunder, ansatte og leverandører kan reagere negativt på et salg. Organisasjonen ALMI i Sverige har arrangert en rekke informasjonsmøter om salg av bedrifter. De har erfart at bedriftseiere gjerne går på møter i andre regioner for å unngå å tilkjennegi at de ønsker å selge bedriften.
Bedriftsmeglerne anbefaler også ofte at bedriftseier ikke informerer om at bedriften skal selges. Eierskifteprosesser er komplisert og mange eierskifter mislykkes. Ifølge Deloitte er det ikke uvanlig at endringer på eiersiden i bedrifter skjer raskt og uten at eier har planlagt dette. Videre mislykkes – i form av at skiftet ikke gjennomføres likevel - så mange som ca. 1/3 av eierskiftene. Resultatet er at bedrifter legges ned eller går konkurs. Dermed sløses det med både organisatorisk kapital og realkapital. Erfaring viser at prosessen og sannsynligheten for å lykkes, øker betydelig gjennom forberedelser og planlegging.
Selger går gjerne gjennom 4 faser ved salg av sin bedrift (se f.eks Ägerskiften med förnuft og känsla, Nutek 2007):
- Økt bevissthet og starte forberedelsene
- Opparbeide kunnskap og vurdere alternativer
- Velge løsning
- Gjennomføre løsning inklusive sin nye tilværelse