Har ledere en "best før"-dato?

Av Vegard Rooth 18. april 2017

Finne meg på

Er det en sammenheng mellom alder og det å være en god leder?
Hvis alder telles som år med oppsamlet kompetanse og erfaring, så skal jo en leder bare bli bedre med årene (som en god vin). Likevel er det mange arbeidsgivere som nøler med å ansette ledere som har passert femti. Når uovertruffen erfaring ikke er godt nok, hvilke argumenter skal da eldre ledere bringe til bords?

Er det en sammenheng mellom alder og det å være en god leder?

Dette spørsmålet har selvsagt ikke et fasitsvar. Det vi vel kan si er at alder er et tall med forskjellig betydning og ulikt innhold fra person til person. Det er mange definisjoner av dyktige ledere, og like mange diskusjoner om hvorvidt ledelse er noe som må læres, eller om det er medfødt.

Det er nok mer riktig å se alder i sammenheng med erfaring enn lederegenskaper som sådan. Jo høyere alder, desto mer trening i det å være leder. Øvelse kan som kjent gjøre mester, og dette er også noe vi kan slå fast gjennom snart 17 år med utleie av ledere: Erfarne ledere som har "gjort det før" er de absolutt beste lederne i situasjoner som krever rask handling og sterk gjennomføringsevne!

Vil ha unge og erfarne ledere

Selv om det synes å være en bred enighet om at seniorene med sine erfaringer er en viktig ressurs i arbeidslivet, søkes det fortrinnsvis etter unge og erfarne ledere.

En ung leder kan selvsagt ha mye erfaring! Det kommer helt an på hva som etterspørres og vektlegges. I den omskiftelige, digitale tidsalder vi lever i, er "lang erfaring" et relativt begrep, og noen av fordommene mot eldre ledere går nok nettopp på det som gjelder digital kompetanse og forståelse.

LES OGSÅ: Vinn eller forsvinn! Digitalisering krever omstilling i rekordfart.

Når det kommer til erfaring fra omstillinger og ledelse i hardt vær derimot, har eldre ledere en langt tyngre ballast som de fleste unge ledere mangler!

Fem gode grunner til å vurdere en eldre leder

Eldre ledere har også flere konkurransefortrinn enn "bare" den opplagte erfaringen. Med alderen kommer også noen verdifulle egenskaper som mange arbeidsgivere kanskje glemmer når de sorterer søknadsbunken etter alder.

  1. Stabilitet. En godt voksen leder er som regel godt etablert på de fleste områder, også når det gjelder familie- og bosituasjon. Karrierevalg er unnagjort og jobbskiftene er ikke lenger så hyppige. Sykefraværet er også lavt.
  2. Kapasitet. En eldre, etablert leder har ofte både stor arbeidsvilje og stor arbeidskapasitet.
  3. Trygg på seg selv. Erfaringer fra et levd liv gir trygghet. En leder som er trygg på seg selv evner ofte å se verden rundt seg i et større perspektiv.
  4. Mental styrke. Jo lenger vi har levd, desto mer mental ballast har vi. Mental ballast gir styrke og stabilitet til å tåle påkjenninger og kriser.
  5. Effektivitet. Jo flere ganger en leder har "gjort det før", desto mer effektive prosesser kan han eller hun lede. En eldre leder har gjerne erfaring fra flere gjennomføringer, ofte fra flere steder. Dermed har han eller hun enda mer av "beste praksis" og kan gjenkjenne og svinge unna fallgruver, og prosessene kan styres raskere mot mål. 

Ikke gode nok for fast jobb?

Vi har leid ut ledere i 17 år til mange hundre bedrifter. Snittalderen ligger på rundt 55 år, men varierer fra 45 til 70. Dette er (overkvalifiserte) ledere med tung erfaring og kompetanse som har gjort tilsvarende jobber før – kanskje flere ganger - og som har masse guts og energi.

Mange av dem har opplevd at de ikke engang har blir kalt inn til samtale når de har søkt på faste lederstillinger som de er mer enn kvalifisert for. Det er vanskelig å forstå. Jeg ser ingen "best før"-dato på disse menneskene!

LES OGSÅ: Eldre ledere - en kjemperessurs som ikke blir brukt?

Som interimledere opplever de å være både ettertraktet og ønsket for sin erfaring og kompetanse. De gjør en utmerket jobb for oppdragsgivere som er strålende fornøyde.

Kunne de ikke gjøre det like godt som fast ansatt? Jeg bare spør.

Last ned gratis guide  Les konkrete erfaringer fra interimledelse 

Temaer: Interimledelse, Ledelse


Vegard Rooth's photo

Av: Vegard Rooth

Vegard Rooth er Master of Management fra Handelshøyskolen BI, og har tilleggsutdanning fra Stanford University og University of Oxford. Han har hatt en rekke lederstillinger både som fast ansatt og innleid interimleder. Vegard har vært administrerende direktør i Interimleder siden januar 2015.

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - konkrete erfaringer fra interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle