Verdien er mindre enn du tror!
De fleste av oss som er bedriftseiere overvurderer hva bedriften vår egentlig er verdt. I hvert fall slik den fremstår i dag. Jeg har aldri hørt om det motsatte tilfellet – at den er mer verdt! Hvorfor er det slik? Kanskje først og fremst fordi vi kjenner bedriften vår godt og har klokketro på det vi har drevet med. Dessverre for oss har kjøperne en helt annen innfallsvinkel. De kjenner ikke bedriften og vil gå gjennom den med en meget sterk lupe for å kartlegge sterke og svake sider. De ser riktignok mye på historiske tall, men de er også opptatt av mulighetene for denne bedriften fremover.Du må gjøre bedriften klar for salg!
Dette betyr i praksis at du 2-3 år før du skal selge må begynne jobben med å gjøre bedriften klar for salg – og det har ingenting med å "pynte brura" å gjøre. Det er målrettet jobbing med å få den så god som mulig. Dette gjelder først og fremst selve driften, men også at alt er i orden med f.eks. avtaler, systemer, struktur, ansatte, HMS, etc.
Verdi!
Nedenfor ser du en interessant skisse for vurdering av bedriftens verdi. Denne er utarbeidet av selskapet Kjellstrup & Wiggen Consulting (KWC).Modellen forteller ganske mye om verdisetting. I tillegg har de utviklet en oversikt over hvilke verdielementer en kjøper vil vurdere, noe som gir deg en ide om hvilke områder du bør jobbe med å forbedre bedriften din, slik at verdien blir høyest mulig.
Konklusjon
Har du begynt å leke med tanken om en dag å selge livsverket ditt, så har jeg bare én oppfordring til deg: Begynn nå!