Jeg har skrevet mange innlegg om salg av eget firma. Denne gangen ser jeg litt nærmere på hvem som kan være interessert i å kjøpe bedriften din og hvor finner du dem.
Hvem vil kjøpe firmaet ditt? 7 mulige scenarier
1. Ansatte kjøper firmaet
Ansatte er på mange måter dine nærmeste potensielle kjøpere. De kjenner firmaet godt, de jobber der og tjener sine penger der. Derfor vil de også være interessert i at firmaet går videre på en måte som "passer dem". Dette forutsetter selvfølgelig at firmaet viser brukbare resultater og at de ansatte ser muligheter i å investere i det. Ulempen kan være at de ikke kan bla opp det beløpet du ønsker der og da, men ofte vil foreslå å betale over tid, med den usikkerhet det medfører.
2. En konkurrent kjøper firmaet
Konkurrenter vil som regel kjenne selskapet rimelig godt. De kan tenke seg å kjøpe det for å eliminere en konkurrent og samtidig kan det også være synergieffekter som gjør at 1+1 blir mer enn 2. Å bli kjøpt opp av en konkurrent kan være en god løsning, men her spiller jo dine følelser en vesentlig rolle. Det er ikke sikkert du ønsker å selge til en konkurrent som du har kjempet med i alle år.
3. En leverandør kjøper firmaet
Det kan finnes leverandører som ser positive muligheter i å kjøpe firmaet. På den måten kan de kjøpe seg opp i verdikjeden og få mer kontroll på neste ledd.
4. En kunde kjøper firmaet
Blant kundene kan det også være potensielle kjøpere. Det kan finnes kunder der ute som ser store muligheter i en økt synergi ved nettopp å kjøpe ditt firma.
5. En privatperson kjøper firmaet
Det kan være personer som allerede eier andre selskaper eller som ser muligheten i å kjøpe en eksisterende virksomhet i stedet for å starte fra null. Disse er kanskje ikke alltid så lett å finne, men kan være en interessant mulighet. Bruk nettverket ditt for å finne dem.
6. Profesjonelle investorer
Er firmaet av en viss størrelse kan det være av interesse for f.eks. PE-selskaper (Private Equity).
7. Andre kjøpere
Potensielle kjøpere utover det som her er nevnt kan f.eks. være selskaper som arbeider innenfor komplementære områder, som ser at ditt firma vil styrke deres totale "standing" i markedet og gi store synergier.
LES OGSÅ: Kjøp av firma - hva ser kjøperen etter
Hvem betaler best?
Det finnes ikke noe entydig svar på dette. Erfaringene viser at kjøpere som oppnår en strategisk verdi i form av synergieffekter og skaleringsmuligheter ofte er villige til å betale den høyeste prisen. De kan raskt oppnå god verdiavkastning. Når det gjelder privatpersoner er det oftest ikke så mange å velge i, da få privatpersoner kjøper bedrifter i Norge. Når det gjelder ansatte kan det være en god løsning, men salget vil da oftest skje over noen år og man får som regel også betalt på samme måte.
Konklusjon
Det finnes mange potensielle kjøpere der ute. Det er om å gjøre at du (gjerne sammen med andre involverte) setter dere sammen og er kreative. Hvem kan være interessert i mitt firma? Dere kjenner firmaet, dere kjenner markedet, dere kjenner de ansatte, etc. Dere er de nærmeste til å vurdere mulighetene. Jeg håper at denne listen kan sette deg på sporet av en ideell kjøper.