Hvordan skapes vinnere i retailbransjen? På Interimdagen 2019 fikk vi høre Coop-sjef Geir Inge Stokke fortelle hvordan de ble vekstvinnere innen dagligvaremarkedet, etterfulgt av adm. direktør i Travel Retail Norway, Tore Hov, som ga oss et innblikk i hvordan de akter å vinne «VM i taxfree», når Avinor inviterer til ny anbudskonkurranse i 2022.
Sommerferien som ble avlyst
Sommeren 2014 blir fremdeles husket som tidenes varmeste. For konsernsjef Geir Inge Stokke blir den nok husket som sommeren da Coop skulle ta steget fra nummer tre til nummer to i dagligvarebransjen, for det var da Coop fikk nyss om at konkurrenten Ica ville ut av Norge.
–Da kjeden ble lagt ut for salg, kalte vi hjem en haug medarbeidere fra ferie. Vi var 86 personer som i all hemmelighet jobbet oss gjennom 40 000 sider med dokumenter og laget et business case om hva vi burde gjøre med dette. Vi fant ut at Ica var en god match for oss, og gikk derfor til styret og årsmøtet, som besluttet å kjøpe Ica, forteller Geir Inge Stokke i sitt foredrag på Interimdagen 2019.
Vinneren av retailmarkedet 2015 - 2018
Før Ica-oppkjøpet hadde Coop en markedsandel på 22,3 prosent i dagligvaremarkedet. I dag er den på 29,7 prosent, noe som gjør Coop til Norges nest største etter Norgesgruppen, men foran Rema 1000. Det forbrukereide samvirket har 1,7 millioner medeiere, 28 000 ansatte, 1 230 butikker, 73 samvirkelag, seks dagligvarekjeder og to byggkjeder. Innen byggevarer har Coop 32,1 % av privatmarkedet.
– For de som lurer, kan jeg si at Ica-oppkjøpet er nedbetalt, og at det er en suksess. Den viktigste årsaken til dette er menneskene, og hva vi klarer å levere i samarbeid. Med oppkjøpet av Ica fikk vi inn mange dyktige mennesker, ny omsetning, og med nye store volumer klarte vi å dra ut en del kostnader, forteller Stokke i et intervju på Interimdagen 2019, hvor han holdt foredrag om Coop-kjedens endringsreise de siste fire årene.
Se intervjuet med Geir Inge Stokke over, og få også med deg foredraget hans hvor han snakker mer om Ica-oppkjøpet, hvordan de jobber for å være prisledende, og hvordan de jobber med digital transformasjon.
Hvordan vinner man VM i taxfree?
Med kontrakt frem til 2023, har Travel Retail Norway fire år på seg til å vinne fornyet tillit hos Avinor til å fortsatt stå for salget av taxfree-varer ved Norges største flyplasser.
– I vår verden blir vi syretestet hvert femte år. Da er det VM i taxfree, og alle de store spillerne kommer til Norge for å prøve å ta fra oss kontrakten. Det er situasjonen vår, sier adm. direktør Tore Hov i sitt foredrag på Interimdagen 2019.
Han mener alle bedrifter burde ta en syretest med jevne mellomrom, for å finne ut om man har livets rett. Selv tror han at organisasjonen han leder vil stå som vinnere i 2022 gjennom å jobbe med å digitalisere kundereisen og styrke kulturen, med vekt på det siste:
– Vi tror at prestasjonene kommer fra menneskets indre glød og atferd. Vi tror ikke at man kan jage mennesker til å prestere, hvis de ikke har med seg den indre, gode holdningen til det arbeidet de skal gjøre.
Verdi skapes når vi har det gøy
Hov trekker fram Ole Gunnar Solskjærs inntreden som interimleder i Manchester United som et eksempel på hvor viktig kulturbygging er for prestasjon:
– Jeg tror ikke spillerne har blitt bedre eller dårligere det siste året, men det Solskjær har gitt dem er trygghet. Han har anerkjent dem, han har sett dem, og han har sagt det rett ut: Gå ut og ha det gøy! Vi jobber med det samme. Vår misjon sier at vi skal skape glede, og det er det det handler om hele tiden. Gå ut og lag smil, ha det moro, ikke bruk tid på masse pirking, for det skaper ingen verdi. Det som skaper verdi, er når vi har det gøy, ser hverandre i øynene og ler sammen. Jeg tror vi bør gjøre som Richard Branson sa: Take care of your people, and they will take care of your business.
Se intervjuet med Tore Hov over og hør det inspirerende foredraget hans, hvor han forteller mer om hvordan de jobber med kulturbygging, hvordan de jobber med å øke kjennskapen og etterlevelsen av verdier og ikke minst, digitalisering av kundereisen.