Hva gjør du, når du som påtroppende leder vet at selskapet du skal inn i er i krise? Dette er historien om hvordan jeg som ny leder unnslapp en brå død og i stedet fikk en pangstart, takket være en uvurderlig handover fra en interimleder og et godt råd fra min bedre halvdel.
Kalt inn på teppet
Da jeg sa opp jobben min i Nidar, etter å ha jobbet som salgsdirektør der i sju år, ble jeg kalt inn på teppet. Inkvisitoren var min ti år gamle, sjokoladeelskende datter:
«Jeg kommer aldri til å tilgi deg for å slutte i Nidar, pappa!»
«Joda, det gjør du, jenta mi,» sa jeg, og i mitt stille sinn fortsatte jeg resonnementet: «Om noen år. For nå begynner jeg i vinbransjen!»
Jeg hadde nemlig takket ja til å lede det som da var Norges største vinimport-gruppering, Altia Corporation, som Senior Vice President.
Les også: Mr. Modig: – Bli en modig leder som inspirerer de som er rundt deg
Kaos i emning
Det jeg ikke var klar over, og ikke hadde fått med meg gjennom intervjuprosessen, var at det var totalt kaos i selskapet og full krig mellom eierne i Finland og ledelsen i Norge.
Mens jeg var i oppsigelse i Nidar, leverte tre av de administrerende direktørene som skulle rapportere til meg inn sine oppsigelser. Folk følger folk, og i løpet av det neste året sa nesten halvparten av de ansatte opp og halvparten av vinprodusentene sa opp samarbeidet.
Alt holdt på å ramle sammen. Når jeg lukket øynene så jeg for meg hvordan jeg skulle ta meg inn i denne sønderskutte byen som metaforisk sett lå i røyk og ruiner.
Hadde det ikke vært for to ting hadde jeg aldri klart å lykkes i den nye lederrollen, stabilisere situasjonen og snu den.
Les også: Ledelse i krisetider: Tenk rolig, handle metodisk
Etterretning – handover fra interim til påtroppende leder
Ingen hær går inn i en beleiret by uten etterretning. Det samme prinsippet gjelder for ledere som skal inn i et nytt selskap – vi trenger informasjon.
Mens jeg ennå var i Nidar hadde Altia Corporation leid inn en interimleder for å lede selskapet. Da jeg fikk rollen, ble vi enige om å prates på telefon hver uke frem til jeg skulle begynne, som var en periode på seks måneder.
Jeg syntes ekstremt synd på interimlederen som sto i den tøffe situasjonen (men det er jo det de liker, disse interimlederne, som jo også kalles lederskapets elitedivisjon). Desto mer var jeg takknemlig for det han delte.
I samtalene våre ble jeg oppdatert på alt som skjedde. Hvem sa hva? Hvor var maktkampene? Jeg fikk nyhetene servert hver eneste fredag, og det var en helt uvurderlig lissepasning som gjorde meg supergod.
Fra første dag i ny jobb var jeg rett på. Jeg visste hvem alle var, hva de tenkte og jeg hadde fingeren på organisasjonens puls. Det var helt magisk.
Er du interimleder og klarer å gjøre etterfølgeren din så god som det min interimleder gjorde for meg, da har du virkelig gjort jobben din. I mitt tilfelle var interimlederen ingen ringere enn Vegard Rooth.
Les også: – Stafettpinnen skal alltid videre
Inspirasjon – du må være inspirert for å inspirere
Jeg må likevel innrømme at jeg var ganske langt nede da jeg skjønte hvor ille det sto til selskapet før jeg startet. Jeg var jo på vei inn i et rottereir.
Jeg satte meg ned med kona og fortalte henne om situasjonen:
«Hvor skal du begynne,» spurte hun.
«Har ikke peiling.» «Alt ramler,» svarte jeg.
Da sa hun en ting som var ganske enkelt og banalt, men likevel så avgjørende:
«Du må starte med å inspirere deg selv først!»
Hun hadde rett. Hvordan kunne jeg forvente at mine ansatte hadde lidenskap, inspirasjon, framtidstro og optimisme, om ikke jeg hadde det?
Det måtte jo starte med meg.
Les også: Kraften i å involvere de ansatte
Du får det trynet du fortjener
Når jeg holder lederkurs, får jeg ofte spørsmålet:
«Det der med inspirasjon …» «Har ikke det med personlighet å gjøre?»
«Jo,» sier jeg. «Det har det.»
Da puster folk ofte letta ut: «Ah, da gjelder det ikke meg.»
Men sannheten er at uansett hvilken personlighet du har, enten du er introvert, ambivert, ekstrovert, så gjelder samme regel:
Når du snakker om noe du brenner for, da stråler du.
Da får du en tiltrekningskraft.
Da er du interessant.
Når du sitter over et glass vin og snakker om livet eller jobben, da stråler du. Klarer du å ta det inn i jobben din og i din ledergjerning?
Som leder er det din oppgave å smitte dine medarbeidere med din inspirasjon slik at ansiktene deres stråler. Det begynner med at du selv er inspirert og finner mening og glede i det du driver med. Hvis ikke, så foreslår jeg at du finner noe annet å gjøre. Det fortjener både du og de rundt deg.
Lykke til!