Hvordan tilpasse bedriften i nedgangstider?

Av Sverre Holen 3. september 2015

Hvordan-tilpasse-bedriften-i-nedgangstider-Mange bedrifter har det i øyeblikket tøft i et marked som krymper, og krymper raskt! Hvordan markedet ser ut om ett til to år er det ingen som med sikkerhet kan si i dag, men mens gresset gror kan jo kua være død. Tilpasninger er nødvendig – og de må gjøres raskt. I dette innlegget ser vi nærmere på hva vi kan gjøre i en slik situasjon. 

Nedgangstider krever rask handling

At det blir nedgangstider burde man ideelt sett vite i god tid, slik at man hadde god tid til å tilpasse bedriften til det som kommer. Dessverre er den virkelige verden ikke slik. Nedgangstidene kommer som regel ganske overraskende. Selv om signalene har vært der en stund, så er det lett å lukke øynene og late som at dette ikke gjelder oss, eller si til seg selv at nok snart går over.

Enda mer typisk er det kanskje at man begynner å sette inn tiltak, men at disse er altfor små og forsiktige. Når nedgangstidene da kommer for fullt så er man ikke klar for det. Vi vet alle at det å bygge ned kostnader er noe som tar tid. Det gjør ikke utslag i regnskapet på kort sikt. Det samme gjelder f.eks. å finne nye muligheter/markeder for de produkter man selger. Det gir heller ikke noen effekt på kort sikt.

Er nedskalering en egen profesjon?

Vi som arbeider med utleie av ledere har sett mange eksempler på hva som kan skje i slike scenarier. Det har tross alt vært nedgangstider før. Det er ikke noe nytt, og vi husker jo alle både krakket i 1987 og finankrisen i 2007. 

Det vi opplevde den gang var at vi leide ut mange ledere i oppdrag hvor de skulle nedskalere bedrifter og tilpasse dem til markedet raskest mulig. Denne ekspertisen var dyrebar, for mange styrer fant fort ut at lederne som hadde lykkes med å bygge bedriftene opp ikke alltid var de rette personene til å bygge dem ned. 

Erfaringen viser at dette er to forskjellige egenskaper som ofte krever nokså forskjellige lederprofiler og persontyper. Alle som arbeider på dette nivået har kjent på akkurat dette. Fra å være i en positiv situasjon hvor man lykkes er det en beintøft å skulle gå motsatt vei.

Man ser på dårlige tall, diskuterer hva man skal gjøre for å spare kostnader, hvor konsekvensen ofte er at man må nedbemanne. Mismotet sprer om seg, og de som var dyktige på å bygge opp virksomheten kan bli litt hjelpeløse i en slik situasjon. Deres motivasjon og evner lå i å få ting til, greie å bygge opp noe og få en positiv utvikling. Hva gjør bedriften da når konjunkturene svinger motsatt vei?

Erfaringer om nedgangstider og nedskalering

Siden vi har jobbet med utleie av ledere i mange år og til mange forskjellig type bedrifter har, vi fått en del erfaring rundt slike situasjoner. Vi kan summere disse opp kort i følgende punkter:

  • Bedriftene er ofte for sent ute med å sette inn nødvendige tiltak
  • Når de ser alvoret for fullt kan det bli mye "armer og bein". En nedskalering og tilpasning blir ikke alltid gjort på en systematisk og riktig måte, noe som igjen kan forverre situasjonen
  • Styret har et spesielt ansvar i slike situasjoner og må være tett på, noe de ikke alltid er
  • Det teamet som har fått bedriften dit den er, fungerer mye dårligere i en situasjon som dette. Det blir lett en dårlig stemning og teamet fungerer ikke like godt lenger
  • Det blir en usikkerhet; hvem er det som må slutte? Mye energi i bedriften (også i lederteamet) forsvinner

Finnes det noen gode løsninger?

I avsnittet ovenfor har jeg fokusert på de negative erfaringene, men heldigvis er det også positive erfaringer. De som lykkes best (som vi har sett) har følgende kjennetegn:

  • De erkjenner problemet tidlig nok
  • Styret er tett på og jobber aktivt i denne fasen
  • De har lagt gode, strukturerte planer for både nedskjæring og kostandstilpasninger og vurderer i tillegg nye muligheter og markeder
  • De har et godt og nært samarbeid med både leverandører, kunder og finansieringsinstitusjoner

I noen tilfeller er det nødvendig å skifte ut lederen og sette inn en leder som har gjort denne type operasjoner før. Ikke fordi lederen har gjort en dårlig jobb, men fordi han eller hun ikke er "skapt" for å lede denne typen aktiviteter. Lederen kan være supergod til å bygge opp bedriften, men ikke den rette til å bygge ned. Da kan bedriften være meget godt tjent med å få inn en erfaren interimleder som nettopp har gjennomført slike operasjoner tidligere. I tillegg har en interimleder ingen bindinger til noen i selskapet og er heller ingen konkurrent om fremtidige stillinger.

LES OGSÅ: 7 ting du ikke visste om interimledelse

Hovedkonklusjon

Gå til verks tidlig nok, vurder hvem er det som kan gjennomføre en nedskalering, og lei eventuelt inn en leder som er erfaren og har gjort dette før.

Last ned gratis guide  Les konkrete erfaringer fra interimledelse

Temaer: Ledelse


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er det eneste selskapet i Norge som har spesialisert seg på interimledelse. Vi har leid ut ledere siden 2001 og vist en økning i antall oppdrag hvert år.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på ca. 1400 ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Det er vi alene om i Norge.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

Gratis guide - slik lykkes du med interimledelse

Siste innlegg

Temaer

Se alle