I forrige uke delte jeg Interimleders suksesshistorie for 180 ledere, markeds- og salgsdirektører på Inbound-dagen 2018 i Gamle Museet i Oslo. Hvordan klarte vi å øke omsetningen med 70 prosent fra året før?
2017 var et meget godt år for Interimleder. Som Finansavisen rapporterte, økte vi driftsinntektene fra 23,5 millioner kroner i 2016 til 40 millioner kroner i 2017. Vi har opparbeidet oss en posisjon i markedet som ikke skyldes tilfeldigheter, men strategisk og systematisk arbeid med markedsføring og salg.
Som jeg ble sitert på i Finansavisen, skyldes veksten både at interimledelse er blitt noe flere vet hva her, men også at endringstakten i næringslivet er blitt raskere og raskere. Toppledere byttes ut oftere og hurtigere enn før.
Det at interimledelse som verktøy og konsept har blitt et begrep de fleste toppledere og styremedlemmer i dag vet hva er, har imidlertid en naturlig forklaring:
Systematisk kommunikasjon over flere år, hovedsakelig gjennom Interimlederbloggen, som du leser nå, men også ved at nettaviser og medier plukker opp det vi skriver og ønsker å publisere det i sine kanaler, som både E24 og Dagensperspektiv (Ukeavisen Ledelse) har gjort.
Les også: Markeds og salgsledelse i B2B – kjenner du de digitale mulighetene?
Inbound
Vi har siden 2015 jobbet etter prinsippene i inbound marketing, som jeg første gang hørte om da jeg i 2014 satt i styret i Interimleder. Stig Hammer, gründer og forretningsrådgiver i MarkedsPartner, ga oss den gang en introduksjon til inbound, som han definerer slik:
"Inbound marketing er en målbar og digital markedsføringsstrategi som ved hjelp av nyttig og relevant innhold tiltrekker potensielle kjøpere til bedriftens nettsted, konverterer dem til leads og gjennom automasjon og rådgivende salg konverterer leads til kunder."
«Vi skal være mest relevante!»
Det viktigste elementet i inbound marketing er CONTENT, eller innhold, om du vil. Vårt slagord er at vi skal være de mest relevante, både for kundene våre og interimlederne våre. Suksesskriteriet da er at man forstår de man skriver for, og der har vi gått gjennom en læringsfase, som for så vidt pågår hele tiden.
I starten blogget vi to ganger i uken. Temaene gikk mye rundt HVA og HVORFOR med interimledelse. Vi blogget altså mye om det vi hadde å tilby. Det gjør vi ikke lenger. Nå skriver vi om problemstillinger og assosiasjoner rundt det vi driver med – om bærekraftig ledelse, endringsledelse, kvinner i lederstillinger, med mer – og det treffer mye bedre.
I tillegg har vi en del events. Sammen med våre partnere har vi flere frokostseminarer og halvdagsseminarer gjennom året. Flaggskipet vårt er Interimdagen, som holdes årlig, hvor vi kårer årets interimleder.
Resultater
Ser vi på hvordan salgsresultatene fordelte seg i 2017, kom 37 % fra gjenkjøp og 26 % fra digitale kanaler. Til sammenligning kom 3 % av salget i 2015 fra digitale kanaler. Veksten kommer med andre ord fra «nettet», og kan spores tilbake til vår satsning på inbound marketing.
I videoen under kan du se hele foredraget mitt fra Inbound-dagen 2018: