Med jevne mellomrom diskuteres det heftig i norske styrerom, og i media, hvorvidt en dyktig leder må ha bransjekunnskap for å lykkes. Meningene er delte, men hvilke erfaringer har vi, og finnes det egentlig et enkelt fasitsvar på dette spørsmålet?
Unikt perspektiv
Vi hører stadig om ledere som feiler til tross for at de er erfarne bransjefolk. Men historien er også full av eksempler på ledere helt uten sektorkompetanse, som går inn i virksomheter og gjør underverker.
En av dem er Louis Gerstner. I 1993 ble han hentet inn av IBM som CEO og styreformann. Han kom fra Nabisco Foods, et selskap som nå er eid av Kraft, og visste mer om å selge chocolate chip cookies enn om datamaskiner.
Likevel gjorde han braksuksess i ”Big Blue”, hvor han i løpet av en tiårsperiode løftet børsverdien fra 29 til 160 milliarder dollar. Som outsider tilførte han et helt unikt perspektiv på selskapet og transformerte det fra et hardware-selskap til et av de mest respekterte konsulentselskapene i verden.
Hva slags leder?
Dette stemmer overens med mine egne erfaringer gjennom 14 år med utleie av flere hundre interimledere på topp- og mellomledernivå. Vi ser stadig at ledere som går fra en bransje til en annen tar med seg nytt DNA inn i organisasjonen. Deres erfaringer, metoder, synspunkter og friske perspektiver åpner dører til nye muligheter for bedriften.
I boken ”How to Become CEO”, argumenterer forfatteren Jeffrey Fox for at mangel på bransjekunnskap kan være en fordel: Topplederen skal ikke ”utvikle software eller designe mobilsystemer. Det er jo det man har F&U og ingeniører til.”
For en økonomi- eller HR-direktør er bransjekunnskaper sjelden viktig. For en CEO kan det være en hemsko for å tenke nytt og kreativt. En leder med bransjekunnskap er mer relevant jo lenger ned i organisasjonen man kommer, og jo mindre organisasjonen er.
Les også: 8 fordeler med å bruke en interimleder
Resultater
Det skorter imidlertid ikke på bransjekunnskap i norske bedrifter. Det de trenger er dyktige, handlekraftige og visjonære ledere som kan hjelpe sine medarbeidere til å nå sitt fulle potensial, både i selvstendig arbeid og i team, slik at målene blir nådd.
Ledere bør velges ut fra hvor gode lederegenskaper de har og at de har resultater som underbygge det. Bedriften og bransjen får man fort under huden. Gode lederegenskaper sitter i ryggraden.