Markedet for interimledelse har vokst sakte men sikkert siden vi i interimleder AS startet opp i 2001. Den største delen av markedet er enkeltstående ledere med sine selskaper som leier seg ut direkte til sine kontakter. Slik var det i 2001, og slik er det fremdeles i dag.
Vi i Interimleder AS var den første spesialiserte «Interim Service Provider» (ISP) i landet, men etter hvert har det kommet flere spesialister, samt at andre driver med leveranse av interimledertjenester ved siden av annen type virksomhet, som for eksempel rekrutteringsselskaper og konsulenthus.
Totalmarkedet for interimledelse har vokst jevnt og trutt i Norge, og det ser nå ut til at det er en liten stagnasjon i 2025. Internasjonalt vokser også denne industrien, og alt tyder på at veksten vil fortsette både internasjonalt og i Norge.
Les også: Vi leverer interimledere til hele C-suiten!
Undersøkelse 2025
For andre året på rad har vi gjennomført en undersøkelse mot hele basen vår av ledere. I år var det 203 som svarte, en økning fra i fjor og et signifikant utvalg interimledere.
Færre har hatt oppdrag i 2025
Vi ser at et knapt flertall av interimlederne i 2025 har svart at de ikke har hatt oppdrag de siste 12 månedene, mot litt under halvparten i 2024. En klar økning fra i fjor. Dette skyldes trolig en liten stagnasjon i veksten av nye oppdrag, samt at vi har en gledelig stor tilgang på nye interimledere i 2025. Det er altså mange dyktige interimledere ledige om dagen!
Flere nye interimledere, og flere med erfaring, gir mer fornøyde kunder
Over 30 % har under ett års erfaring i år som i fjor. Dermed er det naturlig at andelen med 1-3 års erfaring øker. Det er også gledelig at mange har et betydelig antall år erfaring med å gå inn i nye roller som interimledere og løse kundenes utfordringer.
Vi tolker dette som en viktig årsak til at kundene også stadig blir mer fornøyde med leveransene ifølge våre undersøkelser!
De fleste klarer seg selv
Også i år er det en klar majoritet som skaffer seg sine interimoppdrag direkte selv. Som interimleder får man et godt nettverk etter hvert, som kan gi nye oppdrag direkte.
Dette betyr at kundene som oftest velger blant dem de allerede kjenner. Om man gikk til en ISP, ville man kunne fått flere alternativer, men det ser ikke ut til at denne atferden har satt seg i Norge ennå, slik det i større grad er i mer modne markeder. Vi ser også at en del får oppdragene gjennom andre aktører. Dette kan være via konsulenthus, rekrutteringsselskaper som driver med interimledelse ved siden av, eller andre.
Konklusjon
Markedet for interimledelse i Norge vokser, selv om det har vært en liten stagnasjon i 2025, og det er et stort antall dyktige interimledere tilgjengelige for oppdrag. Denne utviklingen understreker at stadig flere ser behovet for interimledelse som en fleksibel og effektiv løsning for bedrifter som trenger midlertidig ledelseskompetanse. Med økt erfaring og kundetilfredshet blant interimlederne, er det sannsynlig at etterspørselen etter interimtjenester vil fortsette å vokse i årene som kommer.
Vi gleder oss til fortsettelsen!