Konkret fremgangsmåte ved salg av firma

Av Sverre Holen 30. juli 2015

Konkret_fremgangsmte_ved_salg_av_firmaJeg har nå blogget mye om salg av firma og hva man må tenke på i den forbindelse. I dette innlegget har jeg oppsummert noen konkrete råd og presentert det som en konkret fremgangsmåte som du kan følge når du vurderer eller planlegger å selge bedriften.

1. Tenk godt gjennom alle forhold

Det aller viktigste når du vurderer en exit er å tenke godt gjennom det. Dette ikke minst for deg selv.

  • Hva ønsker å gjøre etter en exit?
  • Vil du være ute av det med en gang du selger, eller kan du tenke deg å jobbe noen år til? (Det har ofte betydning for prisen)
  • Hva vil du gjøre når du ikke lenger eier og leder ditt eget firma, noe du sannsynligvis har gjort i mange år?

2. Finn en sparringspartner

Finn deg en sparringspartner som du stoler fullt og helt på - du ønsker ikke at det skal begynne å gå rykter om at du skal selge bedriften din. Sparringspartneren kan gjerne være din ektefelle, men det er smart å involvere en person utenfor familien også. Denne personen vil kunne se tingene litt mer utenfra, noe som er meget sunt. Hvem denne personen skal være må være opp til deg, enten det er en god venn, revisor, advokat eller en annen relasjon.

3. Sett av tid

Tiden er en viktig alliert i slike prosesser, noe jeg har påpekt mange ganger. Du kan ikke begynne å tenke på salg når du står midt oppe i gjennomføringen salget! Begynn gjerne 3 år før med et så viktig prosjekt. Da vil du også lykkes best.

4. Kartlegg aktuelle kjøpere

Du og din sparringspartner må ha noen kreative prosesser rundt hvem som kan være aktuelle kjøpere av bedriften. Typiske eksempler kan være:

  • Egne barn
  • Ansatte i firmaet
  • Samarbeidspartnere
  • Leverandører
  • Andre aktører i bransjen (eller tilknyttede bransjer)
  • Investorer

Mulighetene er mange når du skal selge et firma, og det er viktig at du så tidlig som mulig danner deg et bilde av hvem som kan være aktuelle og hvem du eventuelt ønsker å ha inn som eiere. Selv noen kan være aktuell så er det jo ikke sikkert du ønsker å ha de på eiersiden!

Det første du må avklare er eventuelt om dine egne barn ønsker å overta, og ikke minst om du tror de vil klare oppgaven. Et generasjonsskifte er en spesiell exit og krever et helt spesielt opplegg. Det er ofte mange følelser involvert og man må sørge for en rettferdig håndtering slik at alle er venner etter at generasjonsskiftet er gjennomført.

5. Gjennomgå firmaet nøye

Uavhengig av hvordan du vil gjøre din exit så er det om å gjøre at firmaet ditt er i toppform. Det betyr at du (gjerne sammen med andre) må gjennomgå alle sider ved driften:

  • Hvor er forbedringspunktene og hvor er det bra?
  • Hvordan er kulturen i firmaet?
  • Er organiseringen optimal?
  • Har jeg de rette folka?
  • Er all dokumentasjon på plass?

Dette er bare noen av tingene du må gjøre en grundig analyse av. Det kan være en tøff utfordring å gjøre dette på egen hånd når man selv har sittet i førersetet hele veien. Få derfor med deg noen dyktige mennesker utenfra som kan hjelpe deg!

6. Gjennomfør!

Gjennomfør alle de forbedringspunktene dere finner!

> Les også: Hvordan rigge bedriften for salg?

7. Gjør klart for salg

Nå begynner du å nærme deg et punkt i prosessen hvor du kan gå i nærmere dialog med potensielle kjøpere. Ta gjerne selv kontakt med de du mener kan være aktuelle, men vær oppmerksom på at det etter hvert vil være nødvendig å ha med spesialister på slike transaksjoner. De kan være behjelpelige med å finne potensielle kjøpere, og vil hjelpe deg trygt igjennom prosessen da de har gjennomført mange lignende transaksjoner før.

Her finnes det mange å velge mellom, men forsikre deg, gjerne med referanser, om at du leier inn en dyktig og seriøs partner. Det lønner seg å bruke noen kroner her!

Få gratis guide til Exit Planning Lær hvordan du selger din egen bedrift til best mulig pris.  Last ned nå »

 

 

Temaer: Selge bedrift


Sverre Holen's photo

Av: Sverre Holen

(1944 - 2017) Sverre var Mr. Interimleder i Norge. Han hjalp mange bedrifter med å finne riktige interimledere til forskjellige bedrifters behov. Sverre var gründer av Interimleder AS og fra 2001 arbeidet han utelukkende med interimledelse. I sine bloggartikler delte Sverre sine kunnskaper og erfaringer, blant annet om interimledelsens betydning som verktøy for bedrifter og som arbeidsform for ledere. Sverre gikk bort i januar 2017.

En blogg fra Interimleder

Interimleder AS er et ledende selskap i Norge som har spesialisert seg på interimledelse siden 2001. Vi har hatt en jevn økning i antall oppdrag og opplever en stadig høyere modenhet i markedet for bruk av spesialiserte leverandører av interimledelse.

Vårt renommé har gjort at vi har bygget opp en base på over 2600 erfarne ledere som ønsker å gjennomføre oppdrag sammen med oss. Dette setter oss i stand til å levere gode løsninger på kort tid.

Besøk interimleder.no

Få e-post om nye innlegg

gratis-guide-exit-planning-CTA

Siste innlegg

Temaer

Se alle